تاب آوری اجتماعی چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

تاب آوری اجتماعی، مفهومی عمیق و جالب در جوامع است. افزایش تاب آوری اجتماعی اعضای یک جامعه یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری است.

تاب آوری اجتماعی
8 دقیقه
اشتراک گذاری

همه افراد تاب آور هستند؛ از نوزادی که در گهواره خوابیده و دنیا را نمی‌شناسد تا پیر دنیادیده‌ای که بالا و پایین زندگی برایش تازگی ندارد. تفاوت افراد در میزان تاب آوری است. بعضی از افراد راحت‌تر با شرایط سازگار می‌شوند یا پشتکار بیشتری برای تغییر از خود نشان می‌دهند و بعضی دیگر با کوچک‌ترین چالشی خود را می‌بازند و کنار می‌کشند. همچنین تاب آوری یک فرد خاص نیز در شرایط مختلف، متفاوت است. او ممکن است با مشکلات محیط کار خود به‌خوبی کنار بیاید اما در خانواده دائما دچار چالش‌های گوناگون شود و آسیب ببیند. تاب آوری را تمرین و تلاش می‌سازد اما بخشی از آن به تربیت و ژن بستگی دارد. بااین‌حال یکی از انواع تاب آوری، تاب آوری اجتماعی است که مفهومی گسترده، پیچیده و ناشناخته دارد. در این مقاله به این مفهوم و ابعاد آن می‌پردازیم و راهکارهای افزایش تاب آوری اجتماعی را بررسی می‌کنیم.

تاب آوری اجتماعی چیست؟

تاب آوری اجتماعی چیست؟

انواع تاب آوری ساختاری چندوجهی دارند. یکی از این ابعاد مهم، تاب آوری اجتماعی است. این مفهوم نسبتا جدید است و تعریف مشخص و یکسانی از آن ارائه نشده‌است. بااین‌حال می‌توانیم تعریف تاب آوری اجتماعی را، در مواجهه یک گروه یا جامعه با فجایع یا چالش‌های مشترک پیدا کنیم. می‌توان گفت تاب آوری اجتماعی یعنی ظرفیت یک سیستم یا بخشی از آن برای پذیرش یا تغییر یک شرایط خاص و شروع دوباره بعد از وقوع یک حادثه. در ابعاد کلان برای نمونه مدیریت شهری یا منطقه‌ای، تاب آوری اجتماعی یک راهبرد کمکی محسوب می‌شود. این راهبرد به حفظ و بهبود عملکرد گروه اجتماعی کمک می‌کند و افراد را در جهت رشد و پیشرفت هدایت می‌نماید. می‌توان گفت هرچه تاب آوری اجتماعی بیشتر شود میزان آسیب‌پذیری اجتماعی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

به ظرفیت یادگیری و سازگاری افراد، خانواده‌ها، گروه‌ها و جوامع نیز سازگاری اجتماعی گفته می‌شود. البته این مفهوم با تاب آوری متفاوت است. (برای آشنایی بیشتر با تفاوت بین تاب آوری و سازگاری، مقاله تاب آوری چیست را بخوانید.) گروه‌های اجتماعی نیز مانند یکایک اعضای خود در معرض حوادث و فجایع، تغییرات تحمیل‌شده از سمت گروه‌های دیگر یا بزرگ‌تر و شرایط تهدیدکننده هستند. آن‌ها در مواجهه با این شرایط دچار استرس، آسیب‌پذیری، سردرگمی و بلاتکلیفی خواهند شد. اگر مدیریت بحران به خوبی صورت نگیرد یا شدت فاجعه رخ‌داده بیش از اندازه باشد، جامعه دچار درهم‌شکستگی می‌شود. بااین‌حال جوامع تاب آور (متشکل از اعضایی با تاب آوری اجتماعی بالا) می‌توانند شرایط را مدیریت کنند و هرچه سریع‌تر آن را به حالت قبلی یا شرایط پایدارتری هدایت نمایند.

تاب آوری اجتماعی چه اهمیتی دارد؟

ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم. کار می‌کنیم، برای زندگی خود هدفی داریم و برای رسیدن به این اهداف، برنامه می‌ریزیم. اما همه اهداف ما در زندگی لزوما انفرادی نیستند و گاهی ما با یک جمع، گروه یا جامعه خاص، برای دستیابی به دستاوردهای مشخصی تلاش می‌کنیم. شیرها و گرگ‌ها به‌صورت گروهی به شکار می‌روند و همراهی جمع به آن‌ها اجازه می‌دهد شکاری بزرگ‌تر و بهتر از آن‌چه یکایک آن‌ها به‌تنهایی می‌توانستند، به دست بیاورند.

تمدن‌های بشری نیز همه با کار گروهی و هماهنگ انسان‌ها ساخته شده‌اند و بدون پیوستگی و اتحاد افراد، شکل‌گیری آن‌ها غیرممکن بود. نکته قابل توجه این است که برخلاف آن‌چه اغلب ما فکر می‌کنیم، هرچه این گروه از افراد متفاوت‌تری ساخته شده باشد احتمال موفقیت آن بیشتر است! افراد متفاوت نگرش‌های گوناگونی به مسائل دارند. یک نگرش خاص ممکن است در یک موقعیت به‌خصوص کارآمد نباشد اما در شرایط دیگر، راه‌حلی ویژه محسوب شود که دیگری به آن فکر هم نمی‌کرد. علاوه بر همه این‌ها، ظرفیت و تاب آوری گروه‌ها نسبت به یکایک افراد به‌شکل قابل توجهی بیشتر است.

ویژگی‌های افراد با تاب آوری اجتماعی بالا

افرادی که تاب آوری اجتماعی بالایی دارند

افرادی که تاب آوری اجتماعی بالایی دارند برای دیدگاه‌های گوناگون ارزش قائل هستند و اهمیت کار گروهی را می‌دانند. بسیاری از اهداف تنها با همکاری افرادی با تاریخچه‌ها، تجربه‌ها، اولویت‌ها و ارزش‌های مختلف و متفاوت امکان‌پذیر است. اگر همه افراد در یک گروه مشابه یکدیگر باشند احتمال رشد و پیشرفت بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

تاب آوری اجتماعی به پذیرش تنوع و تفاوت محدود نمی‌شود بلکه لازمه آن، از عمد گنجاندن افراد مختلف در یک تیم است و یکی از پایه‌های اصلی آن، سازگاری خلاقانه با این اعضا است. افرادی که تاب آوری اجتماعی بالایی دارند با گروه‌های مختلف می‌سازند، توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری در آن‌ها به‌خوبی رشد کرده‌است و می‌توانند رقابت سالم را جایگزین نوع ناسالم آن کنند.

موضوع جهت‌گیری

حالا که از رقابت سالم و ناسالم و اهمیت آن در تاب آوری اجتماعی سخن به میان آمد بد نیست انواع جهت‌گیری در رقابت و رویارویی با چالش‌ها را بررسی کنیم. واکنش افراد در مقابل چالش‌ها در محیط‌های اجتماعی به دو شکل اتفاق می‌افتد. حالت اول، یادگیری و ذهنیت رشدی (Growth Mindset Learning) است. این دسته از افراد برای پیشرفت و توسعه خود تلاش می‌کنند و شکست و ناکامی را، شکلی از تجربه و رشد می‌بینند. آن‌ها از پیروزی دیگران ناراحت نمی‌شوند بلکه خود را در آن سهیم می‌دانند و با شادی دیگری، شاد می‌شوند. این افراد تاب آوری اجتماعی بالایی دارند.

اما دسته دوم افرادی هستند که هر گروه و جمعی برای آن‌ها با رقابت ناسالم همراه است. این افراد برای برتری‌جویی و سلطه بر دیگران تلاش می‌کنند. قاعدتا هرگونه شکستی برای این دسته مساوی با نابودی و ناامیدی است. آن‌ها تاب آوری کمی دارند و به‌راحتی تسلیم می‌شوند زیرا تلاش کردن در دو جهت از آن‌ها انرژی می‌گیرد، یکی برای اصل هدف و دیگری برای کنار زدن رقبا و پایین آوردن آن‌ها. به این نوع از یادگیری، یادگیری عملکردی (Performance Learning) و به نگرش این دسته از افراد، ذهنیت تثبیت‌شده (Fixed Mindset) می‌گوییم.

سه ظرفیت تاب آوری اجتماعی کدامند؟

سه ظرفیت تاب آوری اجتماعی

هسته اصلی تاب آوری اجتماعی، از سه ظرفیت تشکیل شده‌است: پذیرش دیگران و توجه نسبت به آن‌ها، احترام و مراقبت متقابل و احساس مسئولیت نسبت به دیگران. گاهی حتی یک لمس حمایتی، یک دست کشیدن ساده بر شانه همکار یا همراه می‌تواند تاب آوری اجتماعی او را افزایش بدهد. تحقیقات نشان داده‌است دانش‌آموزانی که تماس حمایتی یا همان دست مهربانی بر سر کشیدن از سوی معلم را تجربه می‌کنند تا دو برابر بیشتر نسبت به سایر بچه‌ها به فعالیت‌های کلاسی می‌پردازند.

بااین‌حال جامعه نیز برای رشد تاب آوری اجتماعی در قبال اعضای خود وظایفی دارد. تامین منابع مورد نیاز (اقتصادی، طبیعی، اجتماعی و انسانی)، برقراری عدالت اجتماعی و ثبات کلی جامعه از عواملی هستند که جامعه برای تاب آوری اعضای خود به آن‌ها نیاز دارد.

ستون‌های تاب آوری اجتماعی

به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم تاب آوری هر گروه یا جامعه‌ای، بزرگ یا کوچک، بر پنج ستون اصلی پایه‌گذاری شده‌است. تاب آوری یک گروه زیرمجموعه یک اجتماع، بر روی عملکرد کلی اجتماع نیز موثر خواهد بود. گروه‌هایی با تاب آوری بالا، جامعه‌ای سازگار و رو به رشد را می‌سازند و گروه‌هایی که تاب آوری کمی دارند باعث آسیب پذیری جامعه خواهند شد. بااین‌حال تاب آوری یک جامعه ثابت نیست و دائما تغییر می‌کند. همچنین جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و تقویت ستون‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، تاثیر مثبت یا هم‌سانی در جوامع متنوع نخواهد داشت. اما بیایید به 5 ستون تاب آوری اجتماعی بپردازیم:

1.   محیط زیست سالم

نقش محیط زیست بر سلامت جامعه

برای تامین سلامتی محیط زیست لازم است از آن مراقبت کنیم و منابع و معادن آن را حفظ یا احیا نماییم. یک جامعه تاب آور به غذا، آب و انرژی برای بقای خود نیاز دارد و این موارد را، اکوسیستم سالم در اختیار اعضای جامعه قرار می‌دهد. در این جامعه آلودگی‌های آب، هوا و محیط زیست محدود است و روتین‌های برای بازیافت و استفاده مجدد از زباله‌ها وجود دارد. این جامعه از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کند.

2.   اقتصاد قدرتمند

اعضای جامعه تاب آور به مشاغل خوب و دستمزدهای کافی دسترسی دارند. اشتغال در این جوامع بر اساس مهارت و آموزش صورت می‌گیرد و کالای کافی در جامعه تولید می‌شود. همچنین همه هزینه‌های یک زندگی نرمال مانند حمل و نقل، انرژی، خوراک و پوشاک با یکدیگر تناسب دارند.

3.   کیفیت بالای زندگی

کیفیت زندگی از مهم‌ترین عوامل محیطی موثر بر تاب آوری است. در جوامع تاب آور عدالت و برابری وجود دارد، افراد از حقوق یکسان برخوردارند و امنیت برقرار است. دسترسی به منابع اطلاعاتی مانند اینترنت یا کتابخانه‌ها مهیا است و فرصت‌های برابر برای آموزش فراهم است. در این جوامع آزادی‌های اجتماعی برای اعضا در نظر گرفته می‌شود و مراقبت‌های بهداشتی در دسترس قرار دارد.

4.   جامعه منسجم و مهیا

کاهش آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی، اصلی‌ترین آورده جامعه تاب آور است. برای رسیدن به این شرایط، نیاز به سیستم مدیریت بحران قوی، برنامه‌ریزی‌های قبلی و مهیا نمودن منابع مورد استفاده است. این موارد شامل همکاری پلیس، آتش‌نشان و پرسنل اورژانس نیز می‌شود.

5.   حاکمیت مسئولیت‌پذیر

یک حاکمیت مسئولیت‌پذیر در جامعه تاب آور، خدمات مورد نیاز جامعه را در اختیار اعضا قرار می‌دهد، زیرساخت‌های لازم برای نگهداری و حفظ محیط زیست را فراهم می‌کند و جان و مال و امنیت اعضا برایش اولویت دارد. قوانین مشخص و بر اساس اصول انسانی در این جوامع اجرا می‌شود و ارتش و پلیس مسئولیت حفاظت و تامین امنیت را بر عهده دارند.

چگونه می‌توان تاب آوری اجتماعی را افزایش داد؟

افزایش تاب آوری اجتماعی

پیشتر در مقاله‌ای، روش‌های افزایش تاب آوری فردی را بررسی کرده‌ایم. برای افزایش تاب آوری اجتماعی اما به ابزارها و رفتارهای جدیدی نیاز داریم. برخی از این راهکارها را در ادامه بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید تاب آوری اجتماعی بالاتری داشته باشید:

  1. با افراد دیگر نقاط مشترکی پیدا کنید و درباره آن‌ها صحبت کنید.
  2. قرارهای جامعی خود را در محیط‌های طبیعی بگذارید. از شهر و فضای ماشینی فاصله بگیرید.
  3. با دیگران با احترام برخورد کنید و آن‌ها را تشویق نمایید. آدم‌ها به تحسین و تایید شما نیاز دارند و این رفتارها در سلامت روان دیگران و خودتان موثر است.
  4. به دیگران گوش بدهید و شنوای مشکلات آن‌ها باشید.
  5. بازی‌های جمعی نیز در بالا بردن تاب آوری اجتماعی موثر است.
  6. به سلامت روان خود و دیگران اهمیت بدهید و برای بهبود آن تلاش کنید.

ابعاد تاب آوری اجتماعی

تاب آوری اجتماعی در زنان و مردان یک جامعه را می‌توان در چهار بعد بررسی کرد. بعد چهارم در واقع برآیندی از ابعاد دیگر در کنار یکدیگر است:

  1. واکنش یکایک اعضا نسبت به چالش‌ها و چگونگی عملکرد آن‌ها. این عملکرد در سه زمان بررسی می‌شود: قبل از بروز بحران، در حین بحران و پس از آن
  2. بازه زمانی مشخصی که اعضا در آن می‌توانند با بحران سازگار شوند یا راه‌حلی برای عبور از آن پیدا کنند.
  3. میزان تغییراتی که اعضا در کنار هم قادر هستند تحمل کنند بدون آن‌که فروپاشی رخ بدهد.
  4. برآیندی از هر سه مولفه گفته‌شده.

همچنین باید توجه داشت که تاب آوری تنها بعد از ویرانی‌ها و فجایع مورد توجه قرار نمی‌گیرد بلکه قبل از چالش‌ها و در حین مقابله با آن‌ها نیز نیاز به این مولفه احساس می‌شود.

یک جامعه تاب آور چگونه جامعه‌ای است؟

جوامع تاب‌آور

یک جامعه تاب آور ویژگی‌های ذکرشده را دارد:

  • برای مواجهه با چالش‌های گوناگون از قبل آمادگی لازم را کسب کرده‌است و طبق برنامه مشخصی عمل خواهد کرد.
  • سیستم‌های بهداشتی و حمایتی قوی در اختیار اعضای جامعه قرار دارد.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه تاب آور، پیوند اجتماعی و عاطفی قوی میان اعضای جامعه است. آن‌ها خود را جزئی از جامعه می‌دانند و احساس هم‌دلی و ارزشمندی را در این گروه تجربه می‌کنند.
  • منابع مورد نیاز برای گذر از بحران‌ها در اختیار اعضای جامعه است. منظور از این منابع، دسترسی به آب پاک، مراقبت‌های بهداشتی و رسیدگی‌های پزشکی است.
  • سلامت اقتصادی و اجتماعی این جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و به آن رسیدگی می‌شود.
  • برای تامین سلامت روانی و جسمانی اعضای جامعه، منابعی اختصاص می‌یابد.
  • عدالت اجتماعی در جوامع تاب آور برقرار است.

کلام آخر

افراد تاب آور جامعه تاب آور را می‌سازند و جوامع سالم و استاندارد می‌توانند تاب آوری اجتماعی را در اعضای خود رشد بدهند. ما با تمرین مهارت تاب آوری می‌توانیم اول به خود و خانواده‌مان و در گام دوم، به جامعه خود و رشد آن کمک کنیم. یکایک ما در این پیشرفت سهم داریم. در این مقاله به مفهوم تاب آوری اجتماعی و تعاریف متعدد آن پرداختیم و راه‌های تغییر یا بهبود آن را بررسی کردیم. پرسش‌های خودتان را می‌توانید در انتهای همین نوشته از متخصصان ما در آرامشیار بپرسید.

منتظر دیدگاه شما هستیم دیدگاه خود را حتما بنویسید برایمان تا نمایش دهیم
ارسال نظر

نظرات

54
سیمین مهدی پور فرسو 1 تیر 1402

سلام و عرض ارادت خدمت شما خانم دکتر گرامی نمونه دیگر از تاب اوری اجتماعی که بطور واضح از شما اموختم اینکه در حین شادی محض هر گز همنوعان خودمون رو فراموش نکنیم و همیشه شادیهامون رو با دیگران تقسیم کنیم که نمونه مثال زدنیش همین حضور شما در حج امسال هست که با تمام مشغلهای شغلی و درسی و….که داشتید ، اینقدر زیبا به تصویر کشیدید این مناسک معنوی روباینکه شناختی نسبت به شما نداشتم تونستم انقدر زیبا با شما ارتباط برقرار کنم و همسفر شما در این سفر زیبا باشم باید یاد بگیریم که فقط غمها و گرفتاریهامون رو بهم انتقال ندیم و در شادیهامون هم با هم شریک باشیم .احسنت بر شما و خانواده محترمتون که همچنین دست پرورده ایی دارند .سلامت باشین و مانا محبوب دلها 🙏🏻🕊️🕋💕🌟💐

Asma 1 تیر 1402

سلام استاد عزیزم بله واقعا حق باشماست،ای کاش همه این مقالرو میخوندن وجامعه خیلی خیلی بهتر میشد….
امیدوارم روزی برسه که واقعا همه آگاه باشن.یه دنیا ممنون،خداقوت💐

باران 1 تیر 1402

مثل همیشه عالی و کاربردی بود 👌بی نهایت ازتون ممنون و سپاسگزارم مرسی که اینقدرررررر دلسوزانه و البته حرفه ای در کنار ما هستید و شاهد رشد و پیشرفت ماها هستید👌الهی که از در و دیوار آسمان و زمین خیر،سلامتی،حال خوش،برکت،ثروت و آگاهی بیشتر بباره 🤲شکر که هستید استاد جانم

مریم عامری 1 تیر 1402

انقدر قشنگ گفتید که حرفی نمی مونه.. 👏👏👏

راضیه نجفی 31 خرداد 1402

همه تلاشم میکنم که مهارت تاب آوری رو در وجودم تقویت کنم به لطف خدا و راهنمایی شما استاد نور و آگاهی 💛

ندا 31 خرداد 1402

سلام به خانم دکتر عزیز و مهربون
واقعا مقالتون آموزنده و مفید بود دستتون دردنکنه

Samaneh 31 خرداد 1402

خیلی عالی دستتون درد نکنه کلامتون بسیار موثر هست

هدا 31 خرداد 1402

عالی امید که این جامعه به جامعه ای تاب آور وهمدل مبدل شود

Melika 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر ممنون از مقاله خوبتون واقعا فوق العاده بود
با کمک شما دارم مهارت تاب آوری رو درون خودم تقویت میکنم

رویا 31 خرداد 1402

با سلام
من تازه با پیج شما آشنا شدم
اولین استوری هایی که از شما دیدم از سرزمین وحی بوده با انرژی بالا ،ممنون بابت همه ی انرژی های مثبتی که با ما به اشتراک می زارید .
و ممنون بابت این مطالب آموزنده که ای کاش از ابتدا به ما آموزش میدادن

zahra1235000@gmail.com 31 خرداد 1402

سلام ودرود، بسیار عالی وجامع بود ودقیقا به همه ی جوانب اشاره کردید، ممنونم

ناهید 31 خرداد 1402

سلام استاد مثل همیشه عالی بود

فاطمه 31 خرداد 1402

بسیار عالی و مفید بود استاد عزیز🌺💖

Neda 31 خرداد 1402

سلام دکتر مهربون ممنونم از شما عالیییی بود🌹🌹

Fereshte 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز
مطالب مثل همیشه عالی بود
به نظر میرسه که سهم عمده ی مساله ی تاب آوری از فرهنگ نشات میگیره،و بیشترین عامل نهادینه نشدن تاب آوری به خاطر عدم فرهنگ سازی این موضوع مهم هست.یه جامعه ی عالی زمانی میتونه این مساله رو به خوبی هضم کنه که در قلب جامعه فرهنگ تاب آوری نهادینه بشه .

مائده سیف 31 خرداد 1402

سلام استاد عزیز خسته نباشید عالی و مفید بود 🌹

عاطفه ابراهیمی 31 خرداد 1402

خوب کامل مفید و کوتاه بود خسته کننده و طولانی نبود که بخواد مخاطب از خوندن منصرف کن با صفحات اطلاعات کاربردی خوبی تو مقاله ذکر شده 🙂

زهرا 31 خرداد 1402

عرض سلام و ادب و احترام.
سپاسگزار تلاش خالصانه و مفیدت هستم که قبل از هر چیز انسانیت رو منتشر میکنه.💜
انشالله با راهنمایی تو، پریسای عزیز برسم ب جایی ک بگم از خودم راضی ام.

علی 31 خرداد 1402

خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
به نظر م عامل خیلی مهم در تاب آوری که شما هم اشاره کردین، مسئولیت پذیریه که انسان خودشو عمیقا مسئول و تاثیر گذار بدونه و سعی نکنه صورت مسئله رو پاک کنه و از مسائل فرار کنه.
علاقه و حس همبستگی هم کلا باعث میشه آدم با روحیه ای دو چندان و در شرایط سخت تر هم تاب بیاره…

مهرناز 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر ممنون از مطالب زیبا و آموزندتون

Fatemeh_ ph 31 خرداد 1402

سلام ظهر همگی بخیر.
خانم دکتر ممنون بابت مطالب مفیدتون.
من اصلا با تاب آوری آشنا نبودم و اطلاعاتی درباره این موضوع نداشتم.
خیلی سپاسگزارم بابت این آگاهی که در اختیار ما قرار دادین و ما رو توی این مسیر آگاهی قرار دادین❤️❤️❤️
خدا قوت میگم بهتون. خیلی خیلی خیلی خوشحال شدم با سایت آموزشیار و پیج شما آشنا شدم❤️

اعظم .ط 31 خرداد 1402

خیلی عالی بود خدا خیرتون بده که در جهت اگاهی قدم برمیدارید 💚

زینب ایوبی فر 31 خرداد 1402

سلام خانوم دکتر عزیز امید وارم که ما و اجتماع ما و مسولین مسولیت پذیر تر و وآگاهانه تر برخورد کنیم
به امید جامعه و افراد سالم و آگاه

فاطمه 31 خرداد 1402

بسیار عالی ،سپاس که به افزایش دانایی ما کمک میکنید

الیاسی 31 خرداد 1402

عالی بودممنون ازمقاله ی مفیدتون

نگار 31 خرداد 1402

ممنونم که با این مقاله جامع و آموزنده به ما کمک میکنین که هم برای خودمون هم اطرافیانمون مفیدتر باشیم

شکوفه 31 خرداد 1402

خسته نباشید خانم دکتر عزیز بابت اطلاعات کامل و مفیدتون🥰🥰🥰😍😍😍❤️واقعااا بی نظیرید

سمیرا 31 خرداد 1402

بسیار عالی از وقتی مقالات شما رو میخونم تاب آوری دارم تمرین می کنم خیلی مفید بود .

فائزه حسنوند 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز، ممنونم که به ابعاد مختلف تاب آوری اشاره کردید، امیدوارم که با لطف خدا و آموزش های کاربردی شما بتونیم در جهت درست این زندگی قدم برداریم.

راحله صفری 31 خرداد 1402

سلام و خداقوت ممنون از شما استاد گرامی که با قلم خودتون همیشه و در همه حال باعث حال خوب ما هستین🙏🥰

M 31 خرداد 1402

عالی بود

ویدامهرابی 31 خرداد 1402

خیلی عالی استاد عزیز واقعا خیلی مطالب مفیدی بود
و تو زندگی شخصیم به کار اومد

شاکری 31 خرداد 1402

استاد عزیز هر بار با موضوعی جدید متنوع باهامون صحبت میکنی و کمک میکنی در این برهه از زندگی چگونه در مقابل مشکلات بایستیم و باهاشون بجنگیم هر کدوم از موضوعات مثل نظم، تاب اوری ،تعادل… همه درکنار هم بایاری خدا و راهنمایی های شما ما رو تو مسیری درستی قرار میده بی نهایت ممنونم ❤️

فاطمه معصومی 31 خرداد 1402

سلام ممنون از این مقاله ی پربار و آموزنده من سعی میکنم احساس مسئولیت درقبال دیگران رو افزایش بدم

خدیجه راستی 31 خرداد 1402

سلام روزتون بخیر حجتون مقبول عالی ممنون هم بابت این مقاله که واقعا راهگشاست و هم بابت پست ها و استوریها که ما رو هم کامل با خودتون همراه کردید و دلمون رو هوایی
التماس دعای ویژه

مریم 31 خرداد 1402

عالی بود همیشه این مقاله ها رو برامون به اشتراک بگذارید ممنون 🙏

حلیمه 31 خرداد 1402

استاد عزیز و فرخنده ممنون از مقاله زیبا فرارو واضح امیدوارم با راهکارهایی که شما برای تاب آوری اجتماعی نوشتید همه افراد جامعه عمل کنند و در همه شرایط درکنار هم باشند و همدیگر را درک کنند

فاطمه پورحسن)کارشناس ارشد حقوق جزا وجرمشناسی☘️☘️ 31 خرداد 1402

مقاله بسیار عالی وکاربردی هست،لذت بردم واستفاده کردم وخیلی خوشحالم که به این موضوع بسیار مهم واساسی که امروزه هرجامعه ای برای بهتر زیستن به آن نیازمند هست پرداختید،درودها نثارتان خانم آشتیانی عزیز وفرهیخته⚘️⚘️🙏قلمتان مانا،نفس به نفس ها تان نور باد و قدم به قدم هاتان رشد🌿🌿🌻🌻

زهره غلامی 31 خرداد 1402

چه بسیار از اختلالات رفتاری روانی، آسیب ها و گرفتاری های اجتماعی که از طریق ارتباطات حمایتی و راه حل های مشارکتی بهبود می یابند. توانمندسازی بر مبنای اندک توانایی به جا مانده از سانحه نیز از دیگر شگفتی های تاب آوری بر اساس حمایتهای اجتماعی است و این چنین مقالاتی اگر همه جا در دسترس باشد می‌توانیم جامعه ای با درجه تاب آوری بالا داشته باشیم ،ممنون استاد بزرگوار برای چنین مقاله ای

زهره غلامی 31 خرداد 1402

ممنون استادوبزگوار برای مطالب عالی و آگاهی رسانی
خیلی خوب بود ، فکر می‌کنم اگر این بحث تاب آوری اجتماعی از رسانه های اجتماعی ، باز بشه و گفتمان بشه ، تاثیر بسزایی در جامعه داره💫💫

09057505876 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیزم.خسته نباشید.من از وقتی این مباحث رو در مدت کمی هم که بوده دنبال میکنم که اینقدر جامع و کامل توضیح میدید واقعا حس بینظیری نسبت به زندگی شخصیم و رفتار با اطرافیانم پیدا کرده ام.امیدوارم این روند همینجوری بره جلو تا بیشتر مفهوم بودن با شما رو در این مبحثها تجربه کنم و حس کنم.واقعا بینظیرید.

مریم 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر آشتیانی ، مقاله بسیار پر مغزی بود لذت بردم ، به امید یک جامعه تاب آور و انسان های تاب آور 🤲 اگه تاب آوری رو فردی تمرین کنیم کم کم آدم های اطراف ما هم‌تغییر میکنن و علاقمند میشن به این موضوع و درکنار هم به رشد می‌رسیم و جهان ما زیباتر از قبل میشه 💚❤️‍🔥💚

سیده فاطمه 31 خرداد 1402

وقتی انسان همه کس و همه چیز رو از خدا ببینه و اعتماد داشته باشه که هر کی و هرچیز از خدا دستور میگیرن و بدون اذن او کاری نمیکنن،قطعا راحتتر میتونه خیلی مسائل رو تاب بیاره و اینکه اگر واقعا کارهای ما با نیت اینکه برای رضای خدا باشه قطعا تحمل و واکنش های ما هم خدا گونه س و انشالله خدای بزرگ اسن توفیق رو به ما بده،مقاله بسیار مفید و کاربردی بوده،ممنونم ازت استاد عزیزم

Negin 31 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عرض ادب و احترام بسیار مفید و آموزنده بود مطالب خیلی متشکرم که انقدر وقت میزارید و خالصانه به ما کمک میکنید الهی خدا خالصانه براتون در های نعمتش باز بکنه و بهترین و خوش قلب ترین استاد هستید کاملا موضوع مهمی بود برای هر کسی که الان داره با سختی هاش دست و پنجه نرم میکنه ممنونم از شما

سارا 31 خرداد 1402

سلام استاد عزیزم،چقدر عالی تمام ابعاد رو توضیح دادین،متاسفانه در جامعه ما آموزش‌های لازم قبل از اتفاق برای تاب آوری داده نمیشه،همیشه بعد از وقوع دنبال راه حل میگردیم

آرزومراداوغلی 31 خرداد 1402

سلام استادعزیزم واقعا ممنون شمادراین مقاله به همه ابعاد تاب آوری اشاره کردین وچقدواضح وجامع توضیح دادین وچقدتوهمه امورزندگی من تاثیرداشته تابتونم ازچالشهای زندگی به راحتی وآگاهانه عبورکنم باایمان قوی به خدا وخودم خداقوت به شما وتیم قدرتمندآرامشیار درپناه خدا

کوثر 31 خرداد 1402

خسته نباشید خانم دکتر
بسیار مفید بود 💐

معصومه یوسف نژاد 31 خرداد 1402

احساس مسولیت و پذیرش واقعا خیلی در این امر کمک میکنه…ممنون خانم دکتر عزیز

مبینا 31 خرداد 1402

سلام و عرض ادب ؛ مقاله بسیار مفید بود ممنون از زحمت شما💚

محدثه 31 خرداد 1402

سلام امیدوارم با توکل به خدای متعال نقش تاثیر گذار در خود وجامعه داشته باشیم

مریم 18 خرداد 1402

امیدوارم به لطف شما و لطف خدا همه مردم از این مطالب مفیدتون آگاه بشن و جامعه‌ای بهتر رو در کنار هم تشکیل بدیم🌹

زهرا غظنفري 16 اسفند 1401

سلام
بسيار مفيد بود
من خودم رو بسيار مسئول تر از گذشته ميدانم
اميدوارم كه نقش تاثير گذار بسيار مئثر و مثبتي در جامعه ام داشته باشم

فاطمه پاشازاده 14 اسفند 1401

خسته نباشید خانم دکتر دست مریزاد واقعا عالی بود بسیار جامع و آموزنده و مفید

نسیم 14 اسفند 1401

سلام عدالت وجود ندارد به خاطر همین مردم جامعه خسته شدند

ارسال نظر