همه‌چیز درباره قانون جذب و معجزات آن

قانون جذب چیست؟ آیا واقعا کار می‌کند؟ علمی است؟ چه کسانی طرفدار آن هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که به پاسخی بی‌طرفانه نیاز دارند.

همه‌چیز درباره قانون جذب و معجزات آن
9 دقیقه
اشتراک گذاری

اگر با جستجو به این مقاله از آرامشیار رسیده‌اید احتمالا به دنبال معنای قانون جذب، آموزش این قانون و نحوه عملکرد آن هستید. اغلب مقاله‌هایی که در مورد قانون جذب نوشته شده‌اند نگاه سیاه و سفید به این موضوع دارند. بعضی از آن‌ها این باور را به‌طور کلی زیر سوال برده‌اند و وجود آن را تماما انکار می‌کنند درحالی‌که بعضی دیگر، اعتقادی راسخ در حد اعتقادات مذهبی به آن دارند و اگر مخالف قانون جذب باشید، شما را کافر می‌دانند! در این مقاله با چنین جریانی روبرو نخواهید بود. ما قصد داریم تعصب و پیش‌داوری را کنار بگذاریم و با نگاهی متفاوت، ابعاد مختلف این قانون و اصول آن را بررسی کنیم. از نگاه طرفداران آن، به معجزات قانون جذب می‌پردازیم و در مقابل، دیدگاه کاملا سیاه منتقدان قانون جذب را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید تا ببینیم  اصلا قانون جذب چیست؟

قانون جذب چیست؟

توانمندی ذهن انسان

قانون جذب قانونی است که طبق آن شما می‌توانید خواسته‌های خود را با مجموعه خاصی از فعالیت‌ها جذب کنید. افرادی که به این قانون باور دارند معتقد هستند ذهن بر اساس به‌تحقق رساندن باورهای خود طراحی شده‌است. آن‌ها قانون جذب را یک قانون اصلی و اساسی در جهان می‌دانند و می‌گویند همان‌طور که ما وجود انرژی گرانشی و جاذبه را پذیرفته‌ایم می‌توانیم قانون جذب را نیز توجیه کنیم و بپذیریم. طبق این قانون افکار و باورهای مثبت نتایج مثبت را جذب می‌کنند و باورهای منفی، نتیجه‌ای منفی در پی دارند.

قانون جذب چطور کار می‌کند؟

قانون جذب اصول خودش را دارد. طبق این قانون هر چیزی مشابه خودش را جذب می‌کند. به‌علاوه طبیعت از خلا متنفّر است و با حذف چیزهای منفی، طبیعت با مثبت‌ها آن را پر می‌کند. طبق این قانون، افکار منفی شما بالاخره کار دستتان می‌دهند و تجربیات منفی را رقم می‌زنند. طبق این اصول، انجام قدردانی و شکرگزاری، تجسم اهداف و گسترش باورهای مثبت، شناسایی افکار و باورهای منفی، استفاده از جملات و عبارات مثبت و دیدن نیمه پر لیوان همگی می‌توانند شما را به سمت تحقق رویاهای خود هدایت کنند.

قوانین جذب کدامند؟

قوانین جذب

افراد معتقد به قانون جذب، باور دارند که می‌توان آن را به حوزه‌های زیر تقسیم نمود:

1.   قانون ارتعاش

این بخش اصلی‌ترین مفهوم در قانون جذب است. بر اساس قانون ارتعاش همه کائنات در حال ارتعاش هستند و انرژی خاصی را از خود تولید می‌کنند. هر انرژی مشابه خودش را جذب می‌کند. بنابراین برای رسیدن به یک هدف خاص باید ذهن خود را با آن هم‌ارتعاش کنید.

2.   قانون جذب پول و ثروت

طبق این قانون برای جذب ثروت و پول لازم است احساس و باور خود را در رابطه با آن‌ها تغییر بدهید و جور دیگری به پول و کسب آن نگاه کنید. باورهای قدیمی و غلط را با نگرشی تازه جایگزین کنید. به‌جای این‌که پول را با نگاهی تحقیرآمیز ببینید یا دیدگاهی منفی به افراد ثروتمند داشته باشید، اعتباری منطقی به آن بدهید. واقعیت این است که پول می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. شاید خوشبختی نیاورد اما قطعا یکی از مقدمات زندگی آرام و شاد، داشتن پول است. بنابراین احساسات مثبت نسبت به آن را در خودتان تقویت کنید و باورهای کهنه را دور بریزید.

در قدم بعدی درخواست خود را مشخص کنید. باید بدانید دقیقا به چقدر پول نیاز دارید. اینکه بگویید «می‌خواهم نیاز مالی نداشته باشم» نه‌تنها خواسته روشنی نیست بلکه بیش از ابعاد مثبت آن، بر زوایای منفی تاکید کرده‌است. کسانی‌که به قانون جذب اعتقاد دارند می‌گویند با استفاده از چنین عباراتی، شما «نیاز مالی» را جذب خواهید کرد نه «بی‌نیازی» را! بنابراین خواسته‌های خود را درست و کامل بیان کنید. در قسمت آموزش قانون جذب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

3.   قانون جذب عشق

اگر درباره نظریه طرحواره‌ها در روان‌شناسی خوانده باشید می‌دانید که ما به‌طور ناخودآگاه افرادی را جذب می‌کنیم که به ما آسیب می‌زنند یا خصوصیات منفی ما را تشدید می‌کنند. برای نمونه اگر طرحواره رهاشدگی و طرد در ما فعال باشد به‌طور ناهشیار جذب افرادی می‌شویم که در رابطه متعهد نیستند یا احتمال خیانت آن‌ها بالا است. دلیل این انتخاب، آشنا بودن آن سبک از روابط مخرب است زیرا ما بارها این شکل از رابطه را تجربه کرده‌ایم و در آن احساس امنیت می‌کنیم. به گفته پیروان قانون جذب، این قانون کمک می‌کند به روابط درست و سالم وارد شوید و افرادی را به خود جذب کنید که واقعا مناسب شما هستند و با معیارهای شما هم‌خوانی دارند. قانون جذب عشق این قابلیت را به شما می‌دهد که ترس‌ها و زخم‌هایتان را کنار بزنید و جسارت بیشتری برای تجربه روابط درست به خرج بدهید.

4.   قانون جذب سلامتی

قانون جذب سلامتی

طرفداران قانون جذب اعتقاد دارند به کمک این قانون می‌توان سلامتی جسمانی و روانی را نیز جذب نمود. آن‌ها می‌گویند اگر به بیمار شدن باور داشته باشید دیر یا زود به آن مبتلا خواهید شد اما اگر سلامتی را جذب کنید تغییرات قابل توجهی در ذهن و پیرو آن در بدن و روان خود به‌وجود می‌آورید.

5.   قانون جذب در شغل

طبق یک باور غلط، مثبت‌اندیشی به‌تنهایی می‌تواند تغییرات مثبت قابل‌توجهی در زندگی ایجاد کند. این باور صحیح نیست اما ترکیب مثبت‌اندیشی با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تلاش جواب می‌دهد! یکی از قوانین جذب در شغل، روشن کردن خواسته‌ها است؛ این‌که بگویید «می‌خواهم در کارم پیشرفت کنم» کافی نیست. باید منظورتان از پیشرفت را مشخص کنید. چقدر دستمزد؟ در چه مدت زمانی؟ آیا این افزایش دستمزد با ترفیع موقعیت شغلی نیز همراه است؟ چه مهارت‌هایی را لازم است برای آن بیاموزید؟

آموزش قانون جذب

طبق تعاریف پدیدآورندگان این قانون، برای دستیابی به نتایج قانون جذب، باید با اصول اجرایی آن آشنا باشید:

  1. هدف خود را تعیین کنید و آن را با جزییات بنویسید. سپس به تصور آن بپردازید. جک کنفیلد، پیشگام و متخصص در حوزه توسعه فردی می‌گوید «به‌گونه‌ای هدف خود را تصور کنید که انگار همین الان هم آن را دارید.» به عقیده این مربی، راز جذب پول در باور به داشتن آن است!
  2. شکرگزاری کنید. بر داشته‌هایتان تاکید کنید نه کمبودها. آن‌چه را که می‌خواهید بیشتر داشته باشید تصور کنید و برای داشتنش قدردان باشید. تاثیر شکرگزاری در جذب ثروت نیز به گفته طرفداران قانون جذب، دیده شده‌است.
  3. باورهای منفی را پیدا و با باورهای مثبت جایگزین کنید. مثلا اگر قصد جذب ثروت را دارید به‌جای باور «دست‌یابی به ثروت خیلی سخت است»، «به هرچه که دست می‌زنم تبدیل به طلا می‌شود» را جایگزین کنید.
  4. قدرت پذیرش خود را بالا ببرید. اگر نمی‌توانید چیزی را تغییر بدهید آن را بپذیرید و بر روی موارد قابل تغییر تمرکز کنید.

معجزات قانون جذب چیست؟

معجزه قانون جذب

قانون جذب هنوز شواهدی علمی ندارد با این‌حال پیروان آن می‌گویند به‌خوبی می‌دانند قانون جذب چیست، معجزات این قانون را دیده‌اند و می‌توانند به‌واسطه آن، تغییرات مثبت قابل توجهی ایجاد کنند. بعضی از معجزات قانون جذب را در ادامه می‌خوانیم:

1-   ایجاد جلوه‌های معنوی در زندگی

قانون جذب به بعد معنوی افراد تلنگر می‌زند. شواهد و تحقیقات نیز نشان می‌دهند تقویت معنویت در افراد با بهبود سلامت روان، کاهش اضطراب و افسردگی همچنین افزایش رفاه کلی شخص همراه است. طبق قانون جذب، فارغ از علمی بودن یا نبودن آن، افکار از انرژی ساخته شده‌اند و این انرژی فرکانس‌های مختلفی دارد. برای تحقق رویاها باید افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین نمود. این کار از روش‌های مختلفی مانند انجام مراقبه و مدیتیشن یا شکرگزاری انجام می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد «مراقبه» و «قدردانی و شکرگزاری» هر دو به‌صورت منظم به سلامت روانی افراد کمک می‌کنند. همچنین تمرکز بر روی افکار مثبت و عمل کردن در راستای آن‌ها، احتمال شکست و ناکامی را کاهش می‌دهد و شانس پیشرفت بیشتری در اختیار فرد قرار می‌دهد.

2-   کمک به رفاه بیشتر

از سوی دیگر اصول قانون جذب در حد تعادل و با دیدگاه منطقی می‌توانند قدرت ریسک معقولی را در فرد به‌وجود بیاورند؛ درست بر خلاف احساس ناتوانی و منفی‌بافی، که ریسک‌پذیری افراد را کاهش می‌دهد. ریسک کردن اگر سنجیده باشد به فرد کمک می‌کند ناحیه امن خود را ترک کند و در راستای اهداف خود پیشرفت نماید. این موضوع در بهبود سلامت روان، بهبود شرایط زندگی و افزایش رفاه فردی موثر است.

8 انتقاد وارد بر قانون جذب چیست؟

نقد وارد بر قانون جذب

توجیه علم برای قانون جذب چیست؟ قانون جذب به‌صورت علمی تایید نشده‌است، اما شهرت قابل توجهی به دست آورده است. به همین دلیل منتقدان و معترضانی نیز پیدا کرده‌است. قانون جذب در روانشناسی با اشکالات جدی روبرو است. بااین‌حال اغلب انتقادهایی که مطرح می‌شوند پذیرش قانون جذب به‌عنوان یک اصل بی چون و چرا، تغییرناپذیر و ثابت را رد می‌کنند و با باورهای منطقی و متعادل آن کاری ندارند. بیایید بعضی از این انتقادات را بررسی کنیم:

1. قانون جذب پایه و اساس علمی در قوانین فیزیک ندارد.

اغلب اصولی که پدیدآوردندگان قانون جذب به‌عنوان قوانین فیزیکی پشتیبان مطرح می‌کنند، یا وجود ندارند یا برداشت غیرعلمی و غیرمنطقی از آن‌ها شده است. مثلا گفته می‌شود انرژی‌های مثبت یکدیگر را جذب می‌کنند؛ کمی آگاهی از علم فیزیک کافی است که بدانیم چنین گفته‌ای صحت ندارد! سایر قوانین فیزیک استفاده شده در این نظریه نیز اغلب تحریف شده‌اند.

2. قانون جذب در نوع افراطی هدف مشخصی ندارد.

رسیدن به فراوانی و ثروت یک هدف مشخص یا دستاورد روشنی نیست. برای بسیاری از افراد این هدفنمی‌تواند هدف اصلی زندگی باشد.

3. این قانون به عمل اعتقاد ندارد.

البته در نسخه سختگیرانه قانون جذب، تلاش کردن مفهومی ندارد. شما باید به این باور برسید که در حال حاضر هر آن‌چه می‌خواهید را دارید. بنابراین تلاش کردن برای آن‌چه دارید معنا ندارد. زیرا باور اولیه را زیر سوال می‌برد.

4. قانون جذب مبتنی بر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نیست.

هر روان‌شناسی به روشنی می‌داند یکی از پایه‌های اصلی رسیدن به یک هدف، برنامه‌ریزی و تعیین بازه زمانی برای آن است. اما طبق تفکر متعصبانه در قانون جذب، اگر برای رسیدن به هدفی برنامه‌ریزی کنیم، نداشتن آن را باور کرده‌ایم و این با اصول اولیه قانون جذب تعارض دارد.

5. اعتقاد مقاوم و مصرانه به قانون جذب در درازمدت سلامت روان را دچار مشکل می‌کند.

این باور که شما به هرچه می‌خواهید می‌رسید در کوتاه مدت خوش‌بینی و شادکامی شما را افزایش می‌دهد اما انفعال آن در درازمدت انگیزه شما را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به افسردگی بالا می‌رود.

6. هم‌دلی و دل‌رحمی در قانون جذب بی‌معنا است.

بنیان‌گذاران این قانون به صراحت گفته‌اند که برای افزایش شانس خوشبختی و موفقیت، باید افراد ناموفق، غمگین، نیازمند و بیمار را نادیده بگیرید و ارتباط خود را با این افراد به حداقل برسانید. در حالی‌که این رفتار هم غیرانسانی و هم ناسالم است! به‌علاوه شما شانس فعالیت موثر و مفید در بسیاری از موقعیت‌های شغلی مانند روان‌شناسی، روان‌پزشکی، پزشکی، پرستاری و موارد مشابه دیگر را از دست خواهید داد.

7. دریافت حمایت و پشتیبانی از افراد مشابه در قانون جذب وجود ندارد.

طبق نسخه سخت‌گیرانه این قانون اگر دچار مشکلی شده‌اید نباید از هم‌دردان خود کمک بگیرید. مثلا فردی که به سرطان مبتلا است نباید در انجمن‌های حمایتی سایر سرطانی‌ها شرکت کند زیرا با دیدن افرادی با مشکل مشابه، این مشکل را بیشتر جذب می‌کند! این در حالی است که تحقیقات موثر بودن انجمن‌های حمایتی هم‌شکل در درمان را تایید کرده‌اند.

8. قانون جذب به سرزنش خود منجر می‌شود.

درحالی‌که تحقیقات جدید نشان می‌دهند خودشفقتی و مهربان بودن با خود تا چه اندازه می‌تواند سلامت روان را بالا ببرد، قانون جذب می‌گوید اگر بیمار هستید، اوضاع مالی مناسبی ندارید یا مورد آسیب و تجاوز قرار گرفته‌اید مشکل از خود شما بوده است! اگر باورهای درستی در خود پرورش داده بودید این مشکلات برای شما پیش نمی‌آمد! این قانون همچنین درباره کودکانی که با بیماری مادرزادی به دنیا می‌آیند هیچ توجیهی ندارد.

آیا قانون جذب علمی است؟

صادقانه بگوییم: خیر! قانون جذب علمی نیست و مطالعات و تحقیقات در علوم مختلف، آن را، حداقل تا به امروز تایید نمی‌کنند. تاثیر قانون جذب در روانشناسی نیز مورد تایید قرار نگرفته است. اما این موضوع در رابطه با کلیت قانون جذب صادق است. به همین دلیل نمی‌توان گفت قانون جذب دروغ است زیرا بخش‌هایی از این قانون توانسته‌اند نتایج مثبتی بر روی سلامت جسمانی و روانی افراد داشته باشند.

سخن آخر

توانایی ذهن

در این مقاله تلاش کردیم به این پرسش که قانون جذب چیست پاسخ بدهیم. اگر واقع‌بین و بی‌طرف باشیم، قانون جذب در شکل کلی خود به اثبات نرسیده است و از حمایت علمی برخوردار نیست. به‌علاوه شکل اغراق‌آمیز و متعصّبانه آن زندگی فرد را دچار مشکل خواهد کرد؛ هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که یک انسان عادی روی صندلی بنشیند و با افکار خود یک BMW مشکی را به دست بیاورد! بااین‌حال پایه و اساس این باورها در حد اعتدال همگی می‌توانند به سلامت روانی و جسمی فرد کمک کنند، روابط او را بهبود ببخشند و در مسیر دستیابی به اهداف، انگیزه لازم را در فرد به‌وجود بیاورند. کوتاه سخن، خوش‌بینی و ساده‌لوحی هرگز با یکدیگر برابر نیستند؛ توصیه آرامشیار به شما این است: هیچ عقیده‌ای را بدون تحقیق و بررسی نپذیرید اما لازم نیست با همه ابعاد آن نیز متعصّبانه مخالفت کنید.

منتظر دیدگاه شما هستیم دیدگاه خود را حتما بنویسید برایمان تا نمایش دهیم
ارسال نظر

ارسال نظر