معجزات شکرگزاری؛ چگونه شکرگزاری کنیم؟ ( + متن شکرگزاری از خدا)

تاثیرات قابل توجه شکرگزاری در بهداشت روانی و سلامت جسمانی تایید شده‌است. اما این تاثیرات واقعا چیست و چقدر قابل توجه است؟

شکرگزاری و اثرات آن بر زندگی
8 دقیقه
اشتراک گذاری

شکرگزار بودن همیشه ساده نیست؛ راستش گاهی حتی کاری سخت و چالش‌برانگیز است. خصوصا اگر عادت به آن نداشته باشید و در شرایطی ناخوشایند قرار بگیرید. اما باید بدانید قدردانی به معنای رضایت از شرایط فعلی زندگی نیست. بلکه شکرگزاری یعنی، اگرچه در حال حاضر ممکن است همه‌چیز سخت پیش برود اما شما می‌توانید فراتر از امروز و این لحظه را ببینید و برای تمام موهبت‌ها و نعمت‌هایی که داشته‌اید قدردان باشید. شاید بپرسید اصلا چرا باید شکرگزاری کرد و مزایای شکرگزاری چیست؟ با ما همراه باشید؛ به‌زودی پاسخ‌تان را خواهید گرفت!

قدردان بودن

شکرگزاری چیست؟

شکرگزاری به معنای سپاسگزار بودن و قدردانی بابت داشته‌ها و موهبت‌ها است. در برابر هر موضوعی می‌توانید قدردان و شکرگزار باشید؛ حتی خود زنده بودن هم دلیلی برای قدردانی است. شکرگزاری در روزهای خوب حال شما را بهتر می‌کند و در روزهای بد کمک می‌کند از چالش‌ها عبور کنید و دوباره به زندگی مسلط شوید. شاید فکر کنید شکرگزاری رفتاری صرفا مذهبی است اما این‌طور نیست. روان‌شناسی می‌تواند تاثیر این رفتار را، خصوصا وقتی به روتین روزانه تبدیل می‌شود، ثابت کند.

معجزات شکرگزاری

شکرگزاری کمک می‌کند بر روی جنبه‌های مثبت زندگی تمرکز کنید و احساسات مثبت را بیش از احساسات منفی تقویت نمایید. به‌علاوه این رفتار به زندگی معنا می‌بخشد، آستانه تحمل شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند نسبت به دیگران بخشنده باشید. عبارت «خدایا شکرت» شاید به نظر ساده و بی‌نتیجه باشد اما کمک می‌کند در هر شرایطی بر جنبه‌های مثبت زندگی تمرکز کنید و فکر، انرژی و زمان خود را برای ابعاد منفی و تغییرناپذیر زندگی تلف نکنید.

در افرادی که عقاید مذهبی دارند شکرگزاری به تقویت ایمان و اعتقاد کمک می‌کند. عده‌ای معتقد هستند دعای شکرگزاری در زندگی معجزه می‌کند. حقیقت این است که بسیاری از نتایج مثبت این عمل به‌صورت علمی ثابت شده‌اند. در ادامه بیشتر به این موضوعات و تحقیقات مرتبط با آن‌ها خواهیم پرداخت.

فواید شکرگزاری

فواید شکرگزاری چیست؟ (بررسی چند پژوهش علمی)

شکرگزاری فواید چشم‌گیری در سلامت روان و بدن دارد. اما آیا می‌دانید معجزات واقعی شکرگزاری چیست؟ در ادامه به بررسی شماری از این مزایا می‌پردازیم:

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از نتایج شکرگزاری و قدردانی بر روی سلامتی است. استرس می‌تواند سیستم ایمنی را به‌شدت تضعیف کند و چون شکرگزاری اضطراب را کاهش می‌دهد، بر تقویت سیستم ایمنی موثر است. نتایج تحقیقاتی در سال 2005 نشان می‌دهد که شکرگزاری در بیماران، توان مقابله با بیماری را در آن‌ها افزایش داده است.
  2. تحقیقات نشان می‌دهد شکرگزاری با بهبود عملکرد قلب همراه بوده است. بررسی سلامت افرادی که به‌صورت روزانه زمانی را به شکرگزاری اختصاص می‌دهند کاهش نارسایی قلبی را گزارش می‌دهد.
  3. کاهش افسردگی و اضطراب از نتایج شکرگزاری روزانه است. همچنین این تمرینات روتین کمک می‌کنند خلق و خوی فرد بهبود پیدا کند و به ثبات برسد.
  4. شکرگزاری بر کاهش حسادت، ناامیدی و مقایسه خود با دیگران موثر است.
  5. طبق پژوهش‌ها، افراد شکرگزار رفتارهای اجتماعی بهتری دارند و هم‌دلی بیشتر و پرخاشگری کمتری را بروز می‌دهند.
  6. شکرگزاری کمک می‌کند به‌جای تمرکز بر کمبودها و کاستی‌ها، بر داشته‌ها و توانایی‌هایتان تاکید کنید. این تمرینات می‌تواند در بهبود عزت نفس شما نیز موثر باشد.
  7. خوش‌بینی با سلامت روان رابطه مستقیم دارد. افراد خوش‌بین اغلب بر نیمه پر لیوان تمرکز می‌کنند و به خاطر آن شکرگزار هستند. بنابراین می‌توان گفت شکرگزاری و مشاهده موهبت‌ها و احساس رضایت از آن‌ها به بهبود سلامت روان کمک می‌کند.
  8. در سال 2012 رابطه شکرگزاری و چند متغیر سلامتی مانند ورزش، تجربه درد، طول عمر و مراجعه به پزشک با شکایت از بیماری بررسی شد. نتایج نهایی بیانگر آن بود که شکرگزاری تاثیر مستقیم بر بهبود یکایک این متغیرها دارد.
  9. بهبود خواب (از دو جهت کمی و کیفی) یکی دیگر از نتایج اثبات‌شده شکرگزاری است. بسیاری از افراد به مراقبه شکرگزاری قبل از خواب می‌پردازند و نتایج تحقیقات نشان داده‌است که این افراد خوابی عمیق‌تر و طولانی‌تر را تجربه می‌کنند.
  10. تحقیقاتی در سال 2016 نشان می‌دهد افرادی که شکرگزاری را به یک رفتار روتین تبدیل کرده‌اند در مواجهه با اتفاقات ناگوار سازگاری و تاب آوری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

اثرات شکرگزاری بر زندگی

آیا تاثیر شکرگزاری ثابت شده است؟

همان‌طور که در قسمت قبل خواندید، تاثیرات مثبت شکرگزاری از نظر علمی و تحقیقاتی ثابت‌شده هستند. برای آگاهی از این تحقیقات، دو پژوهش مرتبط را به‌عنوان نمونه هایی از سپاسگزاری و قدردانی و تاثیرات آن می‌خوانیم:

پژوهش اول: شکرگزاری و سلامت روان

ارتباط بین سلامت روان و شکرگزاری چیست؟ پژوهش اول توسط دکتر مک‌کالو و دکتر ایمونز انجام شد. آن‌ها تعدادی از داوطلبان را به سه گروه برابر تقسیم کردند و برای ده هفته تحت نظر قرار دادند. گروه اول لازم بود به‌صورت روزانه بر روی موضوعات مثبت تمرکز کند و بابت آن‌ها شکرگزاری نماید. گروه دوم درباره هرچه در طول روز آن‌ها را عصبی یا ناراحت می‌کرد می‌نوشتند و گروه سوم رخدادهای مهم روز را، فارغ از مثبت یا منفی بودن‌شان یادداشت می‌کردند. در پایان این ده هفته، گروه اول یعنی آن‌هایی که شکرگزاری خود را یادداشت می‌کردند سلامت روانی بیشتری را گزارش دادند. همچنین این گروه فعال‌تر بودند، ورزش می‌کردند و مشکلات فیزیکی کمتری را تجربه کرده بودند.

پژوهش دوم: تاثیر قدردانی بر شادکامی

دکتر سلیگمن یکی از روان‌شناسان معروف و شناخته‌شده است که تحقیقاتی در زمینه شکرگزاری نیز انجام داده‌است. طی یک پژوهش، سلیگمن 411 نفر را به مدت چند هفته تحت درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) قرار داد. در پایان هر هفته میزان شادکامی اندازه‌گیری و با آغاز هفته مقایسه می‌شد. نمرات شادکامی این گروه در انتهای هفته‌ای که آن‌ها به شکرگزاری منظم و روزانه پرداخته بودند تفاوت قابل توجهی در میزان شادکامی آن‌ها مشاهده شد. این تغییرات نسبت به سایر تمرینات با اختلاف موثرتر بود.

البته در تحقیقاتی از این دست، علت و معلول مشخص نیست. این‌که افرادی که سلامت روانی بالاتری دارند شکرگزاری بیشتری انجام می‌دهند یا برعکس را نمی‌دانیم اما بااین‌حال همه یافته‌ها در جهت تایید نتایج مثبت قدردانی و شکرگزاری هستند.

چگونه قدردان باشیم؟

قانون شکرگزاری چیست؟

قطعا بارها با عبارت «قانون جذب» مواجه شده‌اید. شاید این قانون را به‌خوبی بشناسید و در زندگی از آن استفاده کنید. شاید هم مقاله آرامشیار درباره قانون جذب و نقش آن در زندگی را خوانده باشید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کرده باشید. اما  قانون شکرگزاری چیست و از آن چه می‌دانید؟ چقدر با این قانون و نقش آن در زندگی آشنایی دارید؟ «قانون شکرگزاری» و «قدرت نیروی جذب» از بسیاری جهات مشابه یکدیگر هستند. هر دو قاعده بر این باور استوار هستند که «هرچه به موضوعی بیشتر فکر کنیم و با افکار مربوط به آن بیشتر دست و پنجه نرم کنیم، با احتمال بالاتری آن را به زندگی خود می‌آوریم.» این قوانین اگرچه در ظاهر سطحی به نظر می‌رسند اما با کمی واکاوی و بررسی، با عقل جور در می‌آیند و می‌بینیم که از اصول منطقی پیروی می‌کنند.

برای نمونه کافی است به تغییرات خود در سال‌های اخیر دقت کنید و آن را با افکاری که دائما در سر دارید، محیطی که بیشترین زمان را در آن می‌گذرانید و ویژگی‌های بارز دوستان صمیمی خود مقایسه کنید. از نتیجه این مقایسه شگفت‌زده خواهید شد! قانون شکرگزاری می‌گوید وقتی به ابعاد مثبت زندگی خود توجه می‌کنید و برای آن‌ها قدردان هستید، این احساسات مثبت را به زندگی خود دعوت می‌کنید. تمرکز بر نیمه پر لیوان، به‌تدریج آن را پرتر و پربارتر خواهد کرد! وقتی به خوبی‌ها، نعمت‌ها، خواسته‌ها و آرزوهای خود فکر می‌کنید انرژی بیشتری برای فعالیت در مسیر هدف خود دارید. به‌عکس، وقتی بر ابعاد منفی زندگی تمرکز می‌کنید، خمودگی و کسالت به زندگی شما پا می‌گذارد.

چگونه از قانون شکرگزاری استفاده کنیم؟

برای استفاده از قانون شکرگزاری، باید این رفتار را به‌درستی انجام بدهید و به‌تدریج آن را به روتین زندگی خود تبدیل کنید. وقتی شکرگزاری به رفتاری همیشگی و ناخودآگاه در زندگی شما تبدیل شد در برابر مشکلات مختلف صبوری بیشتری نشان می‌دهید و قدرتمندتر از قبل عمل می‌کنید. اما اینجا نقطه پایان ماجرا نیست. شکرگزاری باید به سبک زندگی شما تبدیل شود. این رفتار باید جزئی از زندگی روزمره شما باشد و در هر شرایطی ناخودآگاه به جا آورده شود.

می‌توانید دفترچه‌ای تهیه کنید و هرآن‌چه برای آن شکرگزار هستید را در آن بنویسید. می‌توانید استفاده از جملاتی مانند «خدایا شکرت» یا «خداوندا تو بیش از هرکس به مصلحت من در زندگی آگاهی، خودم را به تو می‌سپارم» استفاده کنید و آن‌قدر آن‌ها را تکرار کنید که به عادت تبدیل شود. در هر اتفاقی به دنبال جنبه‌های مثبت آن بگردید و به خاطر آن‌ها شاد باشید.

بهترین شکرگزاری از خداوند

همان‌طور که گفته‌شد، معجزه شکرگزاری با پژوهش‌های انجام‌شده تایید شده‌است. علاوه بر تجربه آرامش و بهزیستی روانی و هیجانی، با شکرگزاری درهای نعمت را به روی زندگی خود باز می‌کنیم. از قدیم گفته‌اند: «شکر نعمت، نعمتت افزون کند». اما چگونه باید خداوند را برای نعمت‌هایش شکرگزاری کرد؟ بهترین شکرگزاری کدام است؟ پیشنهادهای زیر کمک می‌کند چارچوبی مشخص برای این تمرینات داشته باشید:

  1. زمان مشخصی را به گفتگو با خداوند و شکرگزاری اختصاص بدهید. این تمرین باید جدا از اعمال مذهبی مانند نماز باشد. می‌توانید در قالب مراقبه شکرگزاری به گفتگو با خالق جهان هستی بپردازید و از او تشکر کنید.
  2. با روی گشاده به دیگران کمک کنید. کمک کردن به دیگران و حمایت کردن از سایر بندگان خداوند روشی برای شکرگزاری است. دقت کنید که این اعمال با منت و نگاه متکبّرانه همراه نباشد. این رفتار را رفع دینی در برابر نعمت‌های خدا بدانید و آن را با مهربانی همراه کنید.
  3. خودشفقتی را تمرین کنید. شاید عجیب به نظر برسد اما مهربان بودن شما با خودتان نوعی از شکرگزاری است. شما نیز آفریده خالق بزرگ هستید و وقتی از خودتان مراقبت می‌کنید درواقع او را به خاطر آفریده‌هایش شکر کرده‌اید.
  4. یادداشت کنید. آن‌چه بابت آن از خداوند ممنون هستید را بنویسید و این رفتار را به عادت تبدیل کنید. هر روز چند خطر درباره داشته‌های خود، آرزوها و خواسته‌هایتان بنویسید و در پایان آن خدا را شکر کنید.
  5. بهترین شکرگزاری از خدا این است که به یادش باشید، نعمت‌هایش را نادیده نگیرید و بابت آن‌ها شکرگزار باشید، به مخلوقاتش احترام بگذارید و به بنده‌هایش کمک کنید.

متن شکرگزاری

متن شکرگزاری از خدا

نیازی نیست برای شکرگزاری به‌دنبال آداب خاصی باشید! مولانا می‌گوید «هیچ ترتیبی و آدابی مجو، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو!» همین‌که یک موضوع را در نظر بگیرید و به خاطر آن، قدردانی خود را نسبت به خداوند ابراز کنید یعنی شکرگزاری کرده‌اید. در این قسمت نمونه هایی از متن شکرگزاری روزانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

به خاطر سلامتی و زندگی‌تان قدردان باشید. می‌توانید از متن شکرگزاری برای سلامتی استفاده کنید:

خداوندا از تو ممنونم که بدنی سالم به من بخشیدی!

خدایا سپاسگزارم که زنده‌ام و به من فرصت زندگی کردن داده‌ای!

خدایا بابت سلامتی و نعمت‌هایی که دارم از تو ممنونم!

خداوندا ممنونم که تا به امروز همواره کنارم بوده‌ای و به کمک تو به مشکلات خود غلبه کرده‌ام.

خدایا شکرگزار تو هستم که لحظات خوبی در زندگی‌ام رقم زده‌ای!

خدایا به‌خاطر جهان زیبایی که خلق کرده‌ای شکرگزار تو هستم.

خدایا ممنونم که دو چشم بینا به من داده‌ای تا زیبایی‌های جهان را ببینم.

برای اطرافیان و دوستان‌تان شکرگزار خداوند باشید:

خداوندا ممنونم که خانواده‌ای همراه و هم‌فکر به من بخشیده‌ای!

خدایا سپاسگزارم که دوستانی پشتیبان و حامی سر راه من قرار داده‌ای!

خداوندا به‌خاطر همسر مهربانی که دارم قدردان تو هستم!

متن شکرگزاری برای موفقیت و در مورد شغل نیز ایده خوبی است:

خدایا از تو ممنونم که شغلی خوب و درآمدی مناسب به من بخشیدی!

خداوندا ممنون تو هستم که در راه شکوفایی استعدادهایم از من حمایت کرده‌ای!

خداوندا به‌خاطر همه دستاوردهایم از تو ممنونم!

خدایا شکرت که زندگی خوبی برای خودم ساخته‌ام.

اثرات شکرگزاری در کودکی

سخن آخر

درحالی‌که غر زدن، نارضایتی و زیاده‌خواهی می‌توانند به افسردگی و احساس ناکامی دامن بزنند شکرگزاری در مقابل باعث رضایت خاطر و خوشنودی بیشتر می‌شود. اکنون می‌دانید که شکرگزاری شبه‌علم نیست و نتایج مثبت آن بر روی زندگی تایید شده‌است. بااین‌حال نباید آن را به چشم درمان دید. اگرچه قدردان خداوند و بندگان او بودن می‌تواند در جهت بهبود سلامت روان موثر باشد، افسردگی و مشکلات جدی‌تر نیاز به مداخله درمانگر دارند و به این سادگی قابل درمان نیستند. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به همه پرسش‌های شما درباره شکرگزاری و قواعد آن پاسخ بدهیم.

منتظر دیدگاه شما هستیم دیدگاه خود را حتما بنویسید برایمان تا نمایش دهیم
ارسال نظر

نظرات

56
ملیکا 29 دی 1402

ممنون خانم دکتر عالی بود
از وقتی شکرگزاری رو شروع کردم حال بهتری دارم و حس میکنم به خدا نزدیک تر شدم 🙏🏻❤️

سمیرا 23 دی 1402

از وقتی باشما آشنا شدم
شکرگزار خدا بودم که شمارو سر راهم قرارداد تا یاد بگیرم زندگی کنم اما درست با آگاهی.

محمد 23 دی 1402

همین تشکر من از شمادوست عزیزی که این مطلب رو نوشتید یه نوع سپاسگزاری هست
بی نهایت از تون سپاسگزارم دوست عزیز واقعا سپاسگزارم
خدایاشکرت به خاطر سلامتیم 😍🥰

سرنا 23 دی 1402

خدا روسپاسگزارم بابت حضورم در این آگاهی ها و آشنایی با شما 🌹🌹🌹

سارا جامع 23 دی 1402

سلام مثل همیشه عالیییییی ساده و روان

حدیثه 23 دی 1402

سلام استاد آشتیانی عزیز
ممنونم‌از وقت و انرژی که صرف آگاهی ما میکنید
مقاله تون خیلی کامل و واضح بود و کلی لذت بردم از اینکه تو مسیر درستی هستم به لطف خدا و شما
خدا خیرتون بده و پدر عزیزتون رو بیامرزه💚

هانیه کنی 23 دی 1402

سلام عرض ادب خدمت شما خانم دکتر عزیز و مهربان ،❤️در این چند سال که با کمک خدا و معلم های آگاهی برای بدست آوردن الوهیت درونم با کمک از آگاهی که از خداوند بلند مرتبه بدست آوردم شکر گزاری به من کمک میکنه که در لحظه حال باشم و غلبه بر ایگو و نفس خودم کنم و احساس آرامش و حال خوب و امید کنم خانم دکتر همانند کودکی که از پدر خودش بابت داشته های زندگیش سپاسگزاری کنه و حال خوب رو تجربه کنه رو در من به وجود میاره در عشق و نور باشید و مانا و باشید و ممنون برای حال خوب زیارت عاشورا یی که در حرم آقا اباعبدالله حسین مرا شریک کردید در عشقی که به رفتگانم پدر ومادرم و همه اهل قبور دادیم امیدوارم افتخار رفتن به این مکان مقدس را داشته باشم . الحمدالله کما هو اهله سپاس 🤲🏻💚

ریحانه شفیعیان 22 دی 1402

استاد عزیزم ممنونم ازتون بابت یادآوری نعمت ها واقعا شکرگزاری یک نعمت بزرگه ، خدایا شکرت

مریم 22 دی 1402

سلام خانم دکتر بابت مقاله قشنگ وعالیتون سپاسگزارم مطالبش عالی بود من از خداوند شاکر هستم به خاطر اینکه شما را در مسیر زندگیم قرار داد از سفر حج باشما آشنا شدم واز دوره های رایگانتون در
سلام خانم دکتر واقعا خوشحالم که با پیج شما آشنا شدم خدا را شکر می‌گویم که شما در مسیر زندگی من قرار داد وحال دلم خوب شد بابت مقاله زیبا تون که مطالبش درس آموز بود سپا سگزارم واز خداوند منان شاکرم که افرادی خوب در مسیر زندگیمان قرار می‌دهد من از دوره های رایگان شما استفاده کردم وبرای خیلی گشایش داشت انشالاه خدا بهتون خیر بده

فاطمه کاظمی 22 دی 1402

سلام ممنون از اینکه اینقدر به فکر ما هستید و به ما آگاهی میدید .بسیار دقیق وکامل توضیح دادید .از شما سپاسگزارم و از خداوند ممنونم که شما رو سر راه من قرار داد.

نیره اسدپور 22 دی 1402

مطالب کاملا درست و مفیدی بود من خودم تجربه کردم ولی فراموش می کنم و هنوز روتین زندگی خودم نکردم اما مطمئن هستم شکر نعمت نعمتت افرون کند باور دارم اما غفلت می کنم .تشکر می کنم بابت تحقیق و مقاله ی کاربردی و مفید تان

مهدیه انوری 22 دی 1402

سلام خانم دکتر عزیز ممنونم که بیشتر منو اگاه کردین وخدارو شاکرم که زنده هستم وفرصت جبران خطاها رو به من داد خدارو شاکر به خاطر وجود افرادی مثل شما میتونم بیشتر شکر گزار باشم الحمد الله کما هو اهله ومن همچنان منتظر معجزه هستم که تغییرات بزرگ تر داشته باشم به لطف خدا ودعای شما

سعیده 22 دی 1402

دیدگاهم نسبت به شکر گزاری تغییر کرد
ممنون خانم دکتر
چقدرخوب شد که باشما آشنا شدم

مرضیه 22 دی 1402

خدایا شکرت که مهد آرامش رو سر راه من قرار دادی

مریم زنگنه 22 دی 1402

هیچ ترتیبی و آدابی مجو هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو
با عرض سلام و ادب و احترام خدمت خانم دکتر عزیز و دوست داشتنی، منم به سهم خودم از خدای خوبم ممنون و سپاسگزارم که شمارو سر راهم قرار داد . منم همیشه برای شکرگزاری به دنبال جملات کلیشه ای میگشتم ولی با خوندن این بیت از مولانا فهمیدم که هرکسی به زبان خودش میتونه شکرگزار خداوند باشه. خدایااااا بخاطر این لحظه ازت بینهایت سپاسگزارم. خدایااااا شکرت خدایااااا شکرت خدایااااا شکرت ❤️

09107645206 22 دی 1402

سلام استاد من از دانشجوهاتوتم
یکی از بهترین اتفاقاتی که امسال برای من رقم خورد آشنایی با وجود نازنین شما بود خداوند رو بی نهایت سپاسگزارم بابت این موهبت. خیلی ممنونم از اینهمه آگاهی که رایگان در اختیار ما قرار میدین الهی که همیشه شاد باشید.

اسما 22 دی 1402

سلام استادعالی بود وواقعا همینطوره،من معجزات شکرگزاری و بانوشتن ازخدای خوبم دیدم،یه دنیا ممنون ازشما به خاطر وجودتون اگرلحظه ایی بخوام ازخداغافل بشم حضور گرم شما اجازه ی غفلت روازم میگیره ویادخدارو واسم زنده نگه میداره.دوستون دارم،مرسی که هستین💋💐

مرجان رسولی 22 دی 1402

سلام حاج خانوم از خدا سپاسگذارم بابت اینکه شما رو سر راه ما قرار داد تا امروز بتونیم در این وادی قرار بگیریم. من الان هشت ماه میشه هر روز شکرگذاری میکنم و مینویسم به جرات میتونم بگم بالاترین سطح فرکانس رو داره و بهترین نتیجه رو داره، خدارو شکر بابت اینکه میتونیم شکر گذاری کنم خداروشکر که میتونم جزو بنده هایی باشم که نعمت شکرگذاری رو دارم نعمت دیدن نعمت های خدارو.

امين احمدي 22 دی 1402

خيلي عالي بود ممنونم بابت اين مقاله زيبا 🌹

بشیر 22 دی 1402

عالی و درجه یک👌یه جواب جامع و کامل به هرکسی که در مورد شکرگزاری إبهاماتی داره!این متنو میشه فرستاد🙏

سحر مرادی 22 دی 1402

بسیار عالیه شکر گذاری
من همیشه و همه وقت تاثیرش رو‌در زندگیم دیدم
خدایا شکرت بابت داده هایت که نعمت و نداده هایت حکمت است
یا کافی المهمات🙏🏻

اکرم 22 دی 1402

ممنونم خانم دکتر عالی بود امیدوارم خدا کمکم کنه دوره سحر خیز بشم امروز می‌خوام برم پیش امام رضا وجود الائمه رو واسطه قرار بدم که از شنبه با شما سحر خیز بشم .می‌خوام دوباره شروع کنم .این مدت که کم پول شدم آدمهای خرابی دورو برم اومدن و همه رو امشب دور کردم خدارو سپاسگزارم

سمانه سماواتی 22 دی 1402

سلام خانوم دکتر جونم.پریسا جونم.
ازت ممنونم که انقدر به ما اگاهی دادی.پیجت خیلی برام مفیده .دوست دارررم😘😘😘😘خیلی خیلی عالی بود.فقط یک سوال دارم.
مثلا منی که شغلی ندارم باید اینگونه شکرگزاری کنم که
خدایا ممنونم که به من کمک کردی تا شغل مناسب انتخاب کنم و درامد خوبی کسب کنم
یا
خدایا از تو سپاسگزارم که بهترین شغل که مناسب من هست را برای من فراهم کردی؟
یعنی هنوز اتفاق نیوفتاده اینجوری شکرگزاری کنم؟

جلالی 22 دی 1402

بسیار عالی شکر وجود شما و شکر آگاهی و بیداری
الحمدلله کما هو اهله

زهرا کردبچه 22 دی 1402

سلام استاد عزیز وقتتون بخیر
مقالاتتون عالی و تاثیرگذارهست
ومن چون از مدتها قبل از شما درس میگیرم وعمل کردم
تاثیراتشو دیدم
واقعا سپاسگذارم❤

سپیده 22 دی 1402

عزیزم بابت متن زیبایی که در اختیار ما قرار دادی ممنونم انشالله همیشه دست خیر و نور ایمان باشی عاقبتت بخیر التماس دعا

بهاره 22 دی 1402

الحمدالله کما هو اهله خدایاااا عاشقتم شکرت

بهاره 22 دی 1402

الحمدالله کما هو الله خدایاااا عاشقتم شکرت

راضیه ادیبیان 22 دی 1402

سلام وقتتون بخیر
خانم آشتیانی عزیز مقاله ی شما بسیار عالی و تاثیر گذار هست ، مخصوصا راه حلی برای جوانان که امروزه با وضع تورم و مشکلات اقتصادی و اختلافات طبقاتی بسیار در جامعه ، بذر ناامیدی در وجودشان رشد می‌کند
از خداوند برایتان عزت ،سلامتی و آرامش بی نهایت خواستارم.
و من الله توفیق

سحر 22 دی 1402

من به وضوح نتايج شكر گزاري رو توي زندگيم ديدم،حتي از همون روز اول كه كه در دفتر شكر گزاري شروع به نوشتن كردم لطف و رحمت خدا سرازير شد جوري كه خودم شوكه شده بودم (الحمدلله كما هو اهله)

طیبه 22 دی 1402

چقدر زیبا شکرگذاری رو بیان کردین شکر گذاری واقعا ی حس خوب وارامش ‌نشاط به همراه داره

فرشته تشکری 22 دی 1402

خدا قوت😍 بسیار مقاله عاالی بود👏🏻 مخصوصا قسمت متن شکرگزاری❤️ عاقبت بخیر و توانگر باشین🌹

نیلوفر دانشمند 21 دی 1402

سلام خانم دکتر عزیزم
امروز غیبتت بود هاااا اونم با دوست صمیمیم داشتم میگفتم این همه تو پیج اینستا در مورد دعا وشکر گزاری و یا حرفای قشنگی که به ما میزنین و آموزشهای پر برکتتون شما تنها کسی هستین که با بیان قشنگتون جذب شدم و خدارو سپاسگزارم که شمارو سر راهم قرار داد تا یاد بگیرم چطور از پروردگارم شکرگزار باشم و راه و مسیر خودم رو پیدا کنم و در آخر مقاله ی شما یکی از بهترینها بود که خوندم سپاس ازمحبت شما که وقت گذاشتین و این مقاله ی زیبا رو در اختیار ما گذاشتین… خدا یار و نگهدارتون💚🌹

صدیقه 21 دی 1402

سلام خانم دکتر عزیزم این اولین و بهترین مقاله ای بود که راجع به شکرگزاری خوندم .من شکرگزاری را با شما یاد گرفتم و شروع کردم واقعا ممنون و سپاسگزارم اول از خداوند بعد هم از شما بهترین استادم.خیلی دوستتون دارم استاد💚💚💚

اعظم 21 دی 1402

من از وقتی با خانم دکتر آشتیانی اشنا شدم و ذکر الحمدلله کماهواهله را سرلوحه خودم قرار دادم حس رضایتمندی در من بیشتر شده و همینطور روزانه شکرگزاری هایم رو مینویسم و بعد نوشتن نیز خس خوشحالی و رضایتمندی دارم.
خدایا شکرت خدایا شکرت خدایا شکرت که دراین مسیر قدم برداشتم.

سینا شریعتی 21 دی 1402

درود و خدا قوت، مطالب واقعا فوق‌العاده‌ای بودن و بسیار مفید برای داشتن حس شکرگزاری و آرامش واقعی در زندگی ، من دیدگاهم به شکرگزاری اینه که وقتی با احساس خوب شکرگزاری مینویسم پشت اون حال خوبی که از شکرگزاری بدست میارم اتفاقات زیبا از راه می‌رسند و دالی میگن بهم و به هدف‌هایم تک‌تک می‌رسم، الهی صدهزار مرتبه شکرت برای این آموزش عالی و چشم‌های سالمی که دارم و تونستم این کلمات رو بخونم😊🙏🙏🙏🙏😍🫀💚🌱🧘‍♂️

09189627078 21 دی 1402

خدایا شکرت برای مسیر زندگی ام ک ب لطف خودت خانم دکتر رو تو مسیرم قرار دادی تا بیشتر رشد کنم و ب آگاهی بیشتری دست پیدا کنم ،من هرروز بابت وجود خانم دکتر شکر گزاری میکنم ،خداوندا سپاسگزارم

سمیه 21 دی 1402

سلام پرسیاجانم خواهرگلم.ازاینکه افتخاراین داشتم باشماآشنابشم مایه خرسندی منه.چه بساازشمادرسهای آموختم که باعث رشدوشکوفاییم شده ،خداصدهزارمرتبه شکرکه چه برکات وگشایشهایی درزندگیم رخ میده من هرروزدردفترشکرانه ام می نویسم.ممنونم ازوجودپرمهرت که هستی .الهی عاقبت به خیرشی.صدالله اکبر💞💚

ساجده نظری 21 دی 1402

واقعا عالی بود خیلی ممنونم از شما بابت مقاله هاتون که به همه انگیزه ی زیبا زیستن می دهید.
مرسی از وجودتون

09127017669 21 دی 1402

سلام استاد عزیز💚 اول ازهمه خداراشکر میکنم که الان میتونم نظرم را بنویسم 🍀دوم اینکه مقالتون عالی بود وخداراشکر میکنم بابت این آگاهی که کسب کردم🍀سوم اینکه خداراشکر که با شما آشنا شدم که بتونم روی شکر گزاری تمرکز کنم سپاسگزارم استاد💚

هانیه 21 دی 1402

سلام دکتر عزیز
واقعا خدارا شکر که شما رو گذاشت سر راهمون ممنونم بابت اطلاعات خوبی که در اختیار ما میزارید🙏🌹
الحمدلله کما هو اهله

دلاور 21 دی 1402

با عرض سلام .بسیار عالی و مطالب مفید.

م.ر 21 دی 1402

سلام وقتتون بخیر خوشحالم که با شما آشنا شدم و با شکرگزاری از بی هدف بودن دارم میام بیرون…خدایا شکرررررررت

مینا 21 دی 1402

سلام استاد نور وآگاهیم
من از وقتی که باشما آشنا شدم ۳تا از دوره هاتون رو شرکت کردم ۳۰روز عاشقی با خدا ، نقشه راه شکوفایی پلاس ، قهرمان سربلند ، وخیلی خیلی معجزه هایی دیدم که باور نمیکردم وشکرگزاری هایی رو که مینویسم به آرامش رسیدم وهمیشه انرژی مثبت دارم و لیوان پر رو میبینم و همیشه میگم فراوانی هست وخدای وهاب واهل بیت همیشه پشتوانه من هستن💚💚

مریم 21 دی 1402

واقعا ممنون هستم به خاطر مقاله و کلا آموزش های ناب شما …بله واقعا شکرگزاری نتایج فوق العاده ای در زندگی من داشته و اینکه هر وقت غر بزنم و بگم چرا من چرا اینجوری شد شانس ندارم و…از این حرفا بیشتر حالم بد میشه و مشکلم حل نمیشه ولی وقتی می سپارم به خالق مهربانم و هر چه فعالیت دارم انجام میدم و از راه خدا میرم کنار ونگران نیستم خدا خودش بهترین ها را بهم هدیه میده . به نظر من انسان تا تسلیم نشه وکارها را واگذار نکنه به هدایت کامل نمیرسه و تو موقعیت هایهای سخت شکر گزار باشیم هنر هست وبه حکمت و مهربانی خدا اعتماد داشته باشیم حله همه چی حتی اگر روزگار به ظاهر وفق مراد ما نباشه و مهم حس وحال درونی مون هست که آروم و خشنود باشه وباترسهاش مشورت نکنه ..

طاهره فيضي 21 دی 1402

سلام و سپاس از شما و قلم ساده و البته زيباي شما تمامي مطالب جالب و انگيزشي بود و كاربردي كه باز جاي تقدير و تشكر دارد من نيز چون شما شكر گزار همه داده هاي خداوندي از سر لطفش و نداده هايش از سر حكمتش هستم كاش در مقاله بندي رو به نداده هاي خداوندي و حكمتش اختصاص مي داديد كه خود باز جاي شكر گزاري دارد اينطوري اميد و رجا تقويت ميشه و جايي براي خوف و نااميدي باقي نميمونه بازم ممنونم از شما دوستدار شما طاهره فيضي دكتراي عرفان

09373697665 21 دی 1402

سلام وقتتون بخیر .ممنونم از بابت مقاله بی نظیرتون خدا قوت .

اکرم کمیلی 21 دی 1402

سلام و درود بسیار عااااالی

09141484984 21 دی 1402

سلام استاد ، من خودم نزدیکه سه ماه هست شکر گذاری انجام میدم وبه هرچه از خداوند خواسته ام رسیده ام خداراشکر می گویم که توفیق آشنایی با شما وپیجتون را بهم داد ، من حتی تو ی رفتارو اخلاقم هم خیلی تغییر کردم خداوند به شما طول عمر باعزت وبابرکت عطا فرماید

سپیده 21 دی 1402

شکرگزاری جزئی از روتین زندگی من شده تو این یک سال
زندگیم عوض شده آروم شدم تو هر اتفاقی طرف مثبتش رو نگا میکنم کلا اینجوری عادت کردم اصلا یادم نمیوفتهدکه طرف منفیع قضیه رو ببینم انقد رو‌من اثر گذاشته وخیلی خوشحال و سپاسگزارم از خدا و خانم دکتر عزیزم که زندگیم باهاش عوض شد

زهرا 21 دی 1402

بسیار عالی…تاثیر گذار بود…
خدایا شکرت برای پریسا ک سر راهم قرار دادی و درسهای زیادی از ایشون یاد گرفتم

مریم احمدی 21 دی 1402

عالییییییییی بود عالییییییییی شما فوق العاده هستید خانم دکتر عزیز 😍😍😍😍😍

مریم حسینیان 21 دی 1402

سلام استاد معنوی من
از خدا ممنونم ک شما رو سرراه زندگی من گذاشت دقیقا همونجایی ک راه رو گم کرده بودم
شکرگذاری خیلی روی روحیه من تاثیر گذاشته خداروشکر دیگه عجول نیستم آرومتر شدم نگرانی ندارم و هر لحظه خدارو کنارم احساس میکنم
فقط میتونم بگم دوستتون دارم و هر موقع میرم پیش امام رضا جان یادتون هستم

فاطمه 21 دی 1402

سلام وقتتون بخیر دوستتون دارم
مقاله هاتونو هم دوست دارم عالی و حال خوب کن هستند.

09134541776 21 دی 1402

عالی بود من باشکرگزاریه به بسیاری ازخواسته هامم رسیدم

مینا یوسفی 21 دی 1402

من بارها و بارها نتیجه بسیار عالی از شکرگزاری گرفتم و از همه مهمتر آرامش وجودم و زندگیم خیلی بیشتر شده و از لطف الله هر روز پرانرژی تر روزم رو شروع میکنم و شکرگزاری روتین روزانه ام شده الان یک سال هست که هر روز شکرگزاری میکنم خدایا شکرت خدایا شکرت خدایا شکرت

ارسال نظر