مهارت تاب آوری چیست؟

اغلب افراد موفق و قدرتمند تاب آوری بالایی دارند. افراد تاب آور عجیب نیستند تنها می‌دانند چطور در شرایط سخت اوضاع را کنترل کنند.

مهارت تاب آوری چیست؟
9 دقیقه
اشتراک گذاری

نیتابه‌حال این تجربه را داشته‌اید که هنگام رویارویی با یک اتفاق دردناک یا یک چالش بزرگ در زندگی، احساس کنید دارید از هم می‌پاشید؟ بعد از این اتفاق معمولا چه شرایطی را پشت سر می‌گذارید؟ بعضی از افراد طی چنین تجربیاتی به‌سرعت به سمت فروپاشی روانی حرکت می‌کنند و کنترل زندگی را کاملا از دست می‌دهند. اما بعضی دیگر به‌آرامی تلاش می‌کنند با شرایط کنار بیایند یا به‌دنبال راه‌حلی برای مقابله با چالش‌ها هستند. البته، منظور از راه‌حل، نوع منطقی، موثر و سازنده آن است! این افراد اصطلاحا تاب آور هستند و شاخص مهارت تاب آوری در آن‌ها بالاست. اگر این کلمات برای شما ناشناخته یا گنگ است نگران نباشید؛ در این مقاله مهارت تاب آوری را توضیح خواهیم داد و به انواع آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مهارت تاب آوری چیست؟

مهارت تاب‌آوری چیست؟

فرایند سازگاری موفق با تجربیات سخت یا چالش‌برانگیز زندگی را تاب آوری می‌گوییم. مهارت تاب‌آوری به زبان ساده یعنی فرد بتواند خودش را از نظر روانی، عاطفی و فیزیکی با شرایط پیچیده و تغییرات آن به شکل مناسب تطبیق بدهد و هم‌زمان به‌خوبی نقش موثر خود را ایفا کند. مهارت تاب آوری کیفیتی روانشناختی است که به افراد اجازه می‌دهد زمین بخورند، از جا بر خیزند و با قدرتی بیش از قبل به زندگی ادامه بدهند. افرادی که تاب آوری بالایی دارند نمی‌گذارند زندگی و مشکلات به آن‌ها غلبه کند بلکه خود راهی برای حل یا مواجهه با آن‌ها پیدا می‌کنند.

تاب‌آوری چگونه شکل می‌گیرد؟

به نظر می‌رسد تاب آوری را ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و تربیتی تشکیل می‌دهند. شاید شما ژن تاب‌آوری را داشته باشید اما محیط رشد شما در دوران کودکی هرگز اجازه فعال شدن این ژن را ندهد. همچنین ممکن است فردی تنها با آموزش، یادگیری و تمرین تاب‌آوری را در خود پرورش بدهد. بااین‌حال تاب آوری به کنترل هیجانی، توانایی تصمیم‌گیری و حل مسئله، خودآگاهی و حمایت اجتماعی بستگی دارد که سه مورد اول مهارت‌هایی قابل کسب هستند و مورد آخر را نیز می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب به دست آورد.

مهارت تاب آوری چه اهمیتی دارد؟

اهمیت مهارت تاب آوری

افرادی که تاب آوری کمی دارند اغلب در برابر تمامی مشکلات، احساس قربانی بودن را تجربه می‌کنند. آن‌ها خود را موثر و تعیین‌کننده نمی‌دانند، هر واکنشی را بی‌فایده می‌بینند و اغلب به‌جای اقدام، در افکار خود غرق می‌شوند. این افراد به سبک‌های مقابله‌ای ناسالم برای فرار از مشکلات پناه می‌برند. مثلا مواد مخدر مصرف می‌کنند، به اختلالات خوردن (کم‌خوری یا پرخوری عصبی) دچار می‌شوند یا اقدام به رفتارهای پرخطر می‌نمایند.

تاب‌آوری راه‌حلی برای مشکلات نیست؛ این مهارت تنها کمک می‌کند با چالش‌ها بهتر کنار بیایید و از زندگی در اینجا و اکنون لذت بیشتری ببرید. به بیان ساده‌تر، تاب آوری کمک می‌کند مانند آب رودخانه‌ای، جاری باشید. در مسیر خود به موانع متعددی برخورد کنید، آن‌هایی که می‌توانید را تغییر بدهید و از کنار چالش‌هایی که خارج از کنترل شما هستند به نرمی عبور کنید. البته راستش را بخواهید تاب آوردن به این سادگی‌ها هم نیست!

مولفه های تاب آوری چیست؟

تاب آوری 7 مهارت یا مولفه را در بر می‌گیرد:

  1. استفاده از توانایی‌های فردی
  2. تعیین حد و مرزهای سالم
  3. تنظیم هیجانات و احساسات
  4. تشخیص خطاهای شناختی
  5. انتظارات واقع‌بینانه از خود و به‌تناسب شرایط
  6. یافتن معنا در ابعاد گوناگون زندگی
  7. پایداری و پشتکار

انواع تاب آوری

اگرچه این شاخص را می‌توان به‌طور یک متغیر کلی در نظر گرفت اما اگر بخواهیم دقیق‌تر تاب آوری را توضیح بدهیم می‌توانیم ان را به 4 حوزه اصلی تقسیم کنیم:

1.   تاب آوری فیزیکی

تاب آوری فیزیکی چیست؟

تاب آوری فیزیکی نشان‌دهنده ظرفیت جسمانی و توان بدنی ماست. این شاخص نشان می‌دهد تا چه اندازه می‌توانیم درد فیزیکی را تحمل کنیم، در برابر بیماری‌ها چقدر قوی هستیم و چالش‌های فیزیکی و بحران را چطور می‌توانیم مدیریت کنیم. شاخص تاب آوری فیزیکی همچنین به سرعت بهبودی ما بعد از حوادث فیزیکی و بازیابی سلامتی اشاره دارد.

2.   تاب‌آوری ذهنی

همه ما در شرایطی با چالش‌های ذهنی روبرو شده‌ایم. اینکه چطور با آن‌ها مواجهه پیدا می‌کنیم و سبک مدیریت آن‌ها به تاب آوری ذهنی برمی‌گردد. برای مثال افرادی که از نظر ذهنی تاب آور هستند با چالش‌ها و شرایط سخت از طریق مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله، یافتن راه‌های جایگزین، به‌کارگیری خلاقیت، انعطاف‌پذیری و اندیشه روبرو می‌شوند. از فواید تاب آوری ذهنی این است که افراد توانایی پذیرش تغییر و تطبیق را در خود پرورش داده‌اند و از این طریق می‌توانند به راه‌حل‌های متنوع‌تری فکر کنند.

3.   تاب آوری اجتماعی

نحوه ارتباط ما با دیگران، حمایت از عزیزان در شرایط سخت آن‌ها و دریافت هم‌دلی و پشتیبانی آن‌ها در چالش‌های خودمان به تاب‌آوری اجتماعی اشاره دارد. گاهی فجایع در سطح جامعه رخ می‌دهند و در این زمان تاب آوری اجتماعی به کمک ما می‌آید. این شاخص کمک می‌کند خودمان را در کنار دیگران ببینیم و مشکلات را به‌صورت جمعی حل کنیم.

4.   تاب آوری عاطفی و هیجانی

واکنش‌های ما به چالش‌ها، احساسات و هیجانات ناشی از آن‌ها، نحوه مدیریت عواطف و هیجانات نشان‌دهنده تاب آوری عاطفی و هیجانی هستند. این‌که چطور در مواجهه با هیجانات خود خصوصا انواع منفی آن‌ها مثل خشم، ترس، آسیب‌پذیری، غم و اندوه روبرو می‌شویم و چگونه آن‌ها را می‌پذیریم. تاب آوری هیجانی کمک می‌کند تبعات و اثرات منفی روانی چالش‌ها را بر خودمان و دیگران به حداقل برسانیم. همان‌طور که می‌بینید تاب آوری با میزان هوش هیجانی ارتباط دارد. افرادی که EQ بالاتری دارند اغلب در موضوع تاب آوری نیز قدرتمندتر عمل می‌کنند.

انواع شاخص‌های تاب آوری اهمیت دارند و برای تامین سلامت روان و جسم به آن‌ها نیاز داریم؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد تاب آوری عاطفی تعیین‌کننده گنجایش ما برای استقامت در دوران مواجهه با چالش باشد. این شاخص به‌طور مستقیم با سلامت روان، توانایی پذیرش و مدیریت واکنش‌های هیجانی خودمان و دیگرانی که خود با مشکلات گوناگونی درگیر هستند ارتباط دارد.

ویژگی‌های افراد تاب آور

ویژگی افراد تاب آور

با بررسی تفاوت ویژگی‌های افراد تاب آور با خودتان می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز را در خودتان رشد بدهید و این شاخص را در خود بهتر کنید:

  • افراد تاب آور منبع کنترل درونی دارند یعنی خود را مسئول تغییر شرایط و تغییر آن می‌دانند.
  • این افراد مهارت‌های حل مسئله را در خود پرورش داده‌اند. بنابراین می‌توانند در شرایط سخت به راه‌حل‌های ممکن فکر کنند و آن‌ها را ارزیابی نمایند.
  • در اطراف افراد تاب آور شبکه قوی اجتماعی از اشخاص قابل اعتماد وجود دارد که هنگام مواجهه با چالش‌ها می‌توانند از حمایت، هم‌دلی و راهنمایی آن‌ها استفاده کنند.
  • از فواید تاب آوری، مهارت خودشفقتی در افراد است. افراد تاب آور دلسوز خود هستند، هیجانات نامطلوب را می‌پذیرند و هر زمان که نیاز داشتند به تمدد اعصاب و استراحت می‌پردازند.
  • افرادی که تاب آوری بالایی دارند می‌توانند عواطف و هیجانات خود را مدیریت کنند و در زمان مناسب آن‌ها را ابراز نمایند.

تفاوت تاب آوری با چند متغیر مشابه دیگر

بسیاری از افراد تاب آوری را با پشتکار یکسان می‌دانند. بعضی دیگر معتقد هستند تاب آوری شکلی از سرکوب هیجانی یا سازگاری با محیط است. تاب آوری همه این موارد و هیچ‌کدام از این موارد نیست! بگذارید بیشتر توضیح بدهیم:

تاب آوری با سرکوب هیجانی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت تاب آوری و سرکوب هیجانی

تاب آوری به معنای تحمل همه سختی‌ها و مشکلات نیست! افراد تاب آور همیشه در برابر هر اتفاقی سر خم نمی‌کنند بلکه در مواجهه با مسائل مختلف، زودتر خودشان را پیدا می‌کنند. آن‌ها هیجانات خودشان را به‌جای سرکوب یا انکار، می‌بینند، می‌پذیرند و راهی برای ابراز آن به روش درست و سالم پیدا می‌کنند. تاب آوری به معنای یک‌تنه از پس زندگی بر آمدن هم نیست. افراد تاب آور معمولا دایره حمایت اجتماعی خوبی برای خودشان فراهم کرده‌اند تا در شرایط سخت به آن‌ها تکیه کنند.

تفاوت تاب آوری با سازگاری در چیست؟

اگرچه تاب آوری و سازگاری هر دو به مواجهه با شرایط جدید، کاهش اضطراب و غلبه بر احساس ناتوانی کمک می‌کنند نمی‌توان این دو مشخصه را معادل یکدیگر دانست. سازگاری (adaptability) اغلب به این معنا است که پس از رویارویی با چالش، به‌سرعت به حالت قبلی برگردید و شرایط را طبق باورهای قبلی خود بازتعریف و هضم کنید. در فرایند سازگاری، شما وضعیت جدید را مانند شرایط قبلی خود می‌پذیرید و با آن کنار می‌آیید. اما در تاب آوری، لازم است توانایی‌ها و مهارت‌های جدیدی برای مقابله با مشکل را پیدا کنید، بخش‌هایی از آن را بپذیرید و قسمت‌هایی از بحران را با توانایی حل مسئله خود تغییر بدهید.

چه تفاوتی میان تاب آوری با انعطاف‌پذیری وجود دارد؟

برای درک بهتر انعطاف‌پذیری (flexibility)، به شاخه نرم و منعطف درختی فکر کنید که با هر وزش بادی، به سویی خم می‌شود. این شاخه در برابر حوادث زندگی (همان باد و طوفان) نخواهد شکست چون به اندازه کافی انعطاف دارد. اما تاب آوری اگرچه شامل انعطاف‌پذیری می‌شود ابعاد دیگری نیز دارد. افراد تاب آور همیشه در برابر مشکلات سر خم نمی‌کنند. آن‌ها گاهی تشخیص می‌دهند مقابله یا دفاع راه بهتری برای روبرو شدن با مشکلات است. از فواید تاب آوری این است که به افراد کمک می‌کند تغییرات بزرگی را در شرایط ایجاد کنند زیرا هم‌زمان با پذیرش و پیش‌روی همراه است.

تفاوت تاب آوری با سرسختی در چیست؟

تفاوت تاب آوری و سرسختی

سرسختی (toughness) توانایی پذیرش چالش و تحمل فشار است. اگرچه تاب آوری شامل سرسختی می‌شود اما دو متغیر با یکدیگر برابر نیستند. در سرسختی ما از همه ذخایر انرژی قبلی خود استفاده می‌کنیم اما به کمک تاب آوری، دوباره این منابع را جذب و ذخیره می‌نماییم. تاب آوری علاوه بر ایستادگی و تحمل، شامل پروسه بازگشت و شروع دوباره می‌شود.

تاب آوری با پشتکار چه فرقی دارد؟

پشتکار وقتی معنا دارد که هدفی تعیین شده باشد. به‌طور کلی پشتکار یعنی استقامت و تلاش در راه رسیدن به یک هدف خاص با وجود تمام مشکلات و چالش‌های مسیر. اما وقتی از تاب آوری حرف می‌زنیم لزوما هدف مشخصی در میان نیست. پشتکار نیز می‌تواند یکی از جنبه‌های تاب آوری و زیرمجموعه آن باشد. اما سازگاری با شرایط جدید، مدیریت و مهارت تصمیم‌گیری در شرایط خاص در پشتکار وجود ندارد. تاب آوری هوشمند است و می‌تواند در یافتن موضوعاتی که ارزش تلاش کردن را دارند به شما کمک کند.

پاسخ به سوالات متداول

اگر هنوز به همه پرسش‌های شما پاسخی ارئه نشده‌است توصیه می‌کنیم این قسمت از مقاله را بخوانید.

آیا تروما و تجربیات تلخ باعث کاهش تاب‌آوری در افراد می‌شود؟

هیچ قطعیتی وجود ندارد. این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در بعضی از افراد تجربه‌های ناگوار انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و در برخی دیگر، تحمل شخص نسبت به چالش‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال بعضی افراد در رویارویی با تروما، مکانیزم‌های مقابله‌ای مخرب مانند مصرف مواد مخدر را انتخاب می‌کنند و این سبک‌های مقابله در آینده و به‌تدریج تاب آوری آن‌ها را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان تاب آوری را افزایش داد؟

احتمالا بخشی از مقیاس تاب آوری غیرقابل تغییر است و تحت تاثیر ژن و محیط رشد کودکی شکل می‌گیرد. بااین‌حال تحقیقات نشان داده‌است رفتارهایی که افراد تاب‌آور در مقابل چالش‌ها از خود نشان می‌دهند قابلیت یادگیری دارد و با تمرین می‌توان آن‌ها را در خود پرورش داد. در مقاله «چگونه تاب‌آوری خود را بسنجیم و چگونه آن را افزایش دهیم» به‌طور مفصل به راهکارهای افزایش تاب‌آوری پرداخته‌ایم.

رشد پس از سانحه چیست؟

شاید عجیب به نظر برسد اما بسیاری از افراد پس از یک تجربه دردناک و رنج‌آور، معنای عمیق‌تری را در زندگی خود پیدا می‌کنند. آن‌ها نسبت به زندگی بینشی نو را تجربه می‌کنند. البته این بینش و رشد پس از سانحه به‌تنهایی و بلافاصله رخ نمی‌دهد؛ این افراد هم‌زمان با رنج، غم، افسردگی و اضطراب مواجه می‌شوند و رشد پس از سانحه نیز فرایندی زمان‌بر است.

منبع کنترل چیست؟

منبع کنترل ذهنی

طرز تفکر ما درباره چگونگی تغییر وضعیت زندگی و عواملی که موثر بر شرایط می‌دانیم، به ذهنیت ما درباره منبع کنترل بستگی دارد. در افراد تاب آور، منبع کنترل، درونی است. آن‌ها خود را تاثیرگذار و تعیین‌کننده می‌دانند و باور دارند با تلاش می‌توانند شرایط را تا حدودی تغییر بدهند. افرادی که شانس و تقدیر را موثر بر شرایط و تعیین‌کننده زندگی می‌دانند تاب آوری کمتری دارند و منبع کنترل آن‌ها بیرونی است. با تمرین و تکرار می‌توانیم اهمیت عملکرد خودمان را ببینیم و بر روی شرایط تاثیر بگذاریم. با این کار به تدریج منبع کنترل ما درونی خواهد شد.

کلام آخر

زندگی پر از چالش‌ها و مشکلات مختلف است. متاسفانه امکان اجتناب از آن‌ها وجود ندارد اما خوشبختانه با مدیریت درست موضوعات، تمرین تاب آوری و تغییر بینش می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد و از یکایک آن‌ها درس گرفت. تاب آوری به بازیابی خود پس از هر مشکل یا چالشی کمک می‌کند. در این مقاله تلاش کردیم همه ابعاد تاب آوری را بررسی کنیم و به تفاوت آن با مولفه‌های مشابه بپردازیم. پیشتر در مقاله دیگری به چگونگی بهبود مهارت تاب آوری پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را بخوانید. در پایان می‌توانید پرسش‌های خود را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ بدهیم.

منتظر دیدگاه شما هستیم دیدگاه خود را حتما بنویسید برایمان تا نمایش دهیم
ارسال نظر

نظرات

200
ثریاصادقی کلان 14 تیر 1402

باتشکرازشما درخصوص مقاله‌وآگاهی دادن ب افراد💐

یاسمن شریفی 1 تیر 1402

پریسا جان انقد شما خوبین انقد پر انرژی هستین که یکی نمیتونه خوبی شمارو توصیف کنه خیلی خوشحالم که شما رو شناختم احساس میکنم با شناخت شما به خدای خودم بیشتر نزدیک شما آروزی بهترینا برای شما.❤️✨️🕋

صادق 1 تیر 1402

سلام
تاب آوری از همان کودکی آموزش دیده بشه خیلی بهتره اما هیچ چیزی دیر نیست علم همیشه خوبه.
چه خوب حج را توصیف کردید.لطفا یه قرآن و هدیه نفیس سوغات بیاورید،التماس دعا

عاطفه بهشتی 1 تیر 1402

سلام خانم آشتیانی من چند روز که با شما آشنا شدم و تمام استوریهای حج رو نگاه میکنم برام لذت بخش بوده من تا حالا به حج فکر نمیکردم اما از اون روز که استوریهای شما رو میبینم مشتاق شدم که تجربه کنم ان شاالله
موضوع تاب آوری بحث روز بهداشت روان شده من مقاله رو مطالعه کردم متوجه شدم تاب آوری هیجانی خوبی ندارم دوست دارم تمرین کنم مه به مهارت برسم کاش برای تمرین مثال بزنید یا چند نوع تمرین عملی بهمون بگید ممنون

Lila 1 تیر 1402

سلام خدمت خانم دکتر عزیز،
من با دیدن شما انرژی بسیار خوبی میگیرم
وقتی فیلم سفر حج رو گذاشتین اینقدر زیبا بود وبا شکوه بود دلم میخواست من هم اونجا بودم وخودم رو تو آغوش خداوند مینداختم حس خیلی عجیبی داشتم اینقدر زیبا بود نمیتونم توصیفش کنم درود خدا بر شما.💚💚
وبرای مقاله وراهنمایی های بسیار هدفمندتون سپاسگزارم.

سیده زهرا مرتضوی 1 تیر 1402

فوق العاده عالی هستید من به لطف اول خدا بعد آموزش های شما کلی در زندگیم پیشرفت کردم موفق باشید🌹

ریحانه 31 خرداد 1402

سلام
من تازه با پیجتون اشنا شدم خیلی انرژی خوبی داره باوجود سختی و خیلی چیزا برای رفتن به خانه خدا ولی وقتی پست و استوری های شما رو میبینم احساس میکنم به خدا نزدیک ترم یه حس عجیبیه انشاالله زیارت بيت الله الحرام خدا نصیب همه مردم بشه🤲🏻🤲🏻❤

سمانه 31 خرداد 1402

خیلی پرمحتوا بود ممنون بابت آگاهی دادنتون

عصمت محسن بیگی 31 خرداد 1402

سلام ممنونم از لطفی که نسبت به مخلوقات خداوند دارید و هر روز هر روز تلاش میکنین که به خدا نزدیک تر بشیم و همچنین آگاه و صبور بشیم در مقابل مسائلی که پیش رو داریم و انسان رو به وجد میارید که با توجه به مسائل مهارت تاب آوری رو آموختین تا این مسائل رو از دیگرجهات ببینیم و درجهت حل اونا تلاش کنیم از خداوند براتون زندگی همراه با آرامش و به عمرتون عزت همراه با لذت خواستارم .

09332435796 31 خرداد 1402

ممنونم از استاد گرانقدر وعزیز
همچنین ارتش قوی آشتیانی
خداروشاکرم بخاطر این مهارت‌هایی که به ما قدرت میده ادامه راه رو پرقدرت و قوی و پر انرژی بریم

محبوبه تمسکنی 31 خرداد 1402

با سلام خدمت خاج خانم عزیز و خوش انرژی
خیلی جالب بود من همش فکر میکردم پشتکار و تلاش همون تاب آوری هست،اما الان فهمیدم که هر کدامشان جداگانه معنی خودشونو دارن …خیلی خوب توضیح دادین ممنون از محبت شما

مینا رزاقیان 30 خرداد 1402

با سلام احترام فراوان
با خواندن مقاله بسیار عالی و مقایسه تاب اوری با معادله های مشابه متوجه شدم نیاز به تمرین دارم تا بتوانن به قول شما مانند اب ب جاری روان و مانند شاخه درختان منعطف باشم 🌱

رویا 27 خرداد 1402

سلام
خدمت شما بانوی پر انرژی
من تازه با پیج شما آشنا شدم .چقدر استوری هایی که از بیت الله میزارید انرژی بالایی داره و حس خوبی انتقال میده.
موضوع تاب آوری رو هم خیلی خوب و واضح توضیح دادید.
ممنون بابت آگاهی هایی که در اختیار دیگران می زارید.

زهرا رضایی 27 خرداد 1402

سلام خانم اشتیانی محترم من چندروزه باشما اشناشدم خیلی عالیه درس اول خودشناسی و خودباوری هست که ما باید همیشه اول روی خودمون کار کنیم متاسفانه خیلی از ماهاخودمونو باور نداریم و دست کم گرفتیم مطالبتون بسیار اموزنده و درخور تفکر هست. حجکم مقبول ❤️

زهره کاشف مقدم 27 خرداد 1402

بسیار عالی ومثمر ثمر می باشد .ممنون از لطف شما بابت اطلاعات ناب در تاب اوری

شیواقاسمی 27 خرداد 1402

خیلی خوب بود،مثله همیشه سرشار از ارامش و عالی و بدون نقص و قابل فهم😍😍خداروشکرکه هستین

تهرانی 27 خرداد 1402

ممنون از مطالب مفیدتون خانم دکتر عزیز.چقدر چیز دارم یادمیگیرم ازشما❤❤❤

زهرا 26 خرداد 1402

هموتطور کا در مقاله ذکر کردی عوامل زیادی هستند که در تاب آوری افراد تاثیر دارد ، یکی از مهمترینها به نظرم عزت نفس هست و البته مهارت حل مسئله

زهرا 26 خرداد 1402

سلام ، من فکر میکنم در قضیه تاب اوری خیلی عزت نفس و اعتماد بنفس و همچنین مهارت حل مسئله میتونه کمک کننده باشه ، ممنون از مقاله ارزشمندتون

روح الله 26 خرداد 1402

سلام عالی بود. فک میکنم تاب آوری بالایی دارم

حمیرا 25 خرداد 1402

سلام وعرض ادب
خیلی خیلی خوشحالم که با شما اشنا شدم وخدا را شاکرم بابت این لطف که با شما همراه شدم در سفر مکه البته به طور مجازی
🙏🏻🙏🏻وممنون از شما به خاطر وجود ارزشمندتان🙏🏻حتما ما هم دعا کنید

نسیم 25 خرداد 1402

سلام التماس دعا
کاش تاب اوری درد ورنج به همین اسونی بود که شما توی مقاله بهش اشاره کردین گاهی اوقات ادم کلا ازداخل خراب میشه بعد یه من جدید میسازه که بتونه شرایط قابل تحمل کنه

هدی سواعدی 25 خرداد 1402

سلام خانم دکتر
نظرم در مورد موضوع تاب آوری جلب شد باعث شد بیشتر به این مسئله توجه کنم اونو تو خودم رشد بدم ودر نهایت در مواقع نیاز ازش استفاده کنم

احمدعچرش 24 خرداد 1402

بسیار عالی و قابل درک و فهم خوب

سامیه 23 خرداد 1402

عالی و ممنون از شما واقعا

صارم 23 خرداد 1402

سلام زیارت قبول باشه مقاله ی بسیار‌ علمی و کاربردی با زبانی ساده ،با تاب آوری در مشکلات راه حل عقلانی می تونیم پیدا کنیم

مژگان معینی 23 خرداد 1402

سلام زیارت قبول همه مطالب عااااالی باآرزوی صحت وسلامتی ان شاالله همیشه به راه زیارت

مرضیه 22 خرداد 1402

سلام من امروز باپیج شما آشنا شدم وقتی پست شما تو مکه دیدم شیفته شدم ومقاله تون خوندم مفید بود ممنون

فرحناز 22 خرداد 1402

سلام بنطرمن اگر به این باور داشته باشیم الخیر فی ما وقع خیر در آن است که پیش میآید و زمانی که تسلیم پروردگار باشیم تاب آوری تاحد اعلا بالا میرود نمونه بارزش حضرت زینب در واقعه عاشورا با وجود این همه مصیبت می فرمایند مارایت الا جمیلا جز زیبایی هیچ ندیدم .التماس دعا

زینب صفری 22 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز ، خیلی خیلی خدا رو شکر میکنم که شما رو میشناسم و ممنون از مقاله عالی و خوبتون من با خواندن این مقاله متوجه شدم که چقدر آدم تاب آوری هستم و ممنون میشم بیشتر راهنماییم کنید ،با تشکر از شما پریسای مهربونم و نازنین

مریم جنتی 22 خرداد 1402

سلام ،وقت بخیر ،بسیار عالی وکاربردی بود .
ممنونم خانم دکتر عزیز

زینب 22 خرداد 1402

انسان درست که درشرایط سخت رشد میکنه اماگاها آدم کم میاره ولی من هم چنان صبورم❤️🌹😍

عاطفه 22 خرداد 1402

خیلی ممنون از مطالب علمی و مفید شما.

مهسا حلیمی 22 خرداد 1402

ممنون از مقاله تون ،
واقعا کار در جامعه این مهارت ها رو از بچگی یاد می دادن

سمانه جوادپور 22 خرداد 1402

بسیار خوب و اموزنده شما بهترین هستید ❤❤❤

مریم 22 خرداد 1402

سلام من تازه با پیج شما آشنا شدم اون هم تو روزهایی که سخت‌ترین روزها رو با ورشکستگی مالی میگذرونیم اون هم با سه تا بچه و دوباره مستاجری وکلی بدهی ولی به این ایمان دارم که خداوند هر چیزو هر کس ر و بی دلیل کنارم قرار نمیده و فقط امیدوارم بتونم کاری دست و پا کنم و دوباره شروع کنم ممنون از اتفاقاتی که تو مکه میوفته میزارید و دل مارو با خودتون به اونجا می‌برید، بادیدنشون هنوز هم میگم خدا کنارم هست و دوباره شروع میکنم فقط امیدوارم امیدم رو از دست ندم همین ممنون

صادقی 22 خرداد 1402

سلام طاعاتتون قبول خانم دکتر هم به خطر مقاله پر فایدتون وهم به خاطر تصاویر زیباتون از بیت الله ممنونم خدا میدونه که چقدر دلم پرمیکشه برای دیدن خانه خدا ان لله مع الصابرین انشاالله

نرگس 22 خرداد 1402

سلام خانوم دکتر عزیز. من وقتی داداشم فوت کرد کلا یه آدم دیگه شدم. خیلی هم مشاوره و دکتر رفتم ولی هیچکس بهم نگفت تاب آوری ت کمه. منم حس میکنم اینا فقط در حد حرف و جمله قشنگه. تو عمل خیلی سخته

مریم 22 خرداد 1402

سلام بسیار عالی بود خدا قوت 🙏🙏🌷🌷

حدادی 22 خرداد 1402

سلام استاد زیارتتون قبول
مطالب خیلی عالی و آموزنده هست من همه استوریها رو دنبال میکنم و واقعا لذت میبرم خدا رو شاکرم که با پیج شما آشنا شدم و میتونم از مطالب زیبا و آموزنده شما استاد مهربان بهرمنده بشم
التماس دعا ی مخصوص از شما و مادر عزیزتون هستم

نغمه خسروی 22 خرداد 1402

بسیار عالی و جامع بدون ابهام 🙏نائب الزیاره ماهم باشید به شدت به انرژی حاصل نفس گرم شما محتاجیم 🌹دوستدارشما نغمه

زهرا سادات 22 خرداد 1402

به نظر من تاب آوری یک مهارت است که باید تمرین کنیم و کسب کنیم اینکه همه انسانها در وجودشان باید نسبت به حوادث تاب آوری باشند ولی اینکه بشه از این بحران ها و حوادث سلامت بدر آیین احتیاج به کسب این مهارت دارد

فریبا 21 خرداد 1402

سلام خانم دکتر مهربان بسیار عالی
التماس دعا

زهرا 21 خرداد 1402

عالی و بسیار مفید

سعیده 21 خرداد 1402

عالی بود
بله انسان‌ها بعد از فوت عزیزانشون تازه متوجه میشن که چقدر ثانیه به ثانیه زندگی ارزشمند هست

فاطمه چوپانی 20 خرداد 1402

ممنون خانم دکتر عزیزم بابت این همه آگاهی و اطلاعاتی ک درمورد تاب آوری دراختیار ما قرار دادید

هستی 20 خرداد 1402

سلام و خداقوت بابت مقاله ی بی‌نظیرتون
من بعد از دو سال جدا شدن با خیلی از چالشها روبرو شدم و گذشتم هرچند سخت بود ولی همیشه احساس ضعیف بودن دستم میداد حالا با خوندن این مقاله فهمیدم که خیلی آدم قوی هستم که در این دو سال بدون هیچ پشتبانی خودم و پسرامو به تنهایی از چالشهای زندگی صحیح و سالم رد کردم هرچند میدونم که باز هم چالش خواهم داشت. مرسی که هستید👌👌

09177880396 20 خرداد 1402

خیلی عالی و جالب بود این مقاله خیلی کمکم کرد واقعا نیاز داشتم
ممنون خانم آشتیانی

سمیه علیپور 20 خرداد 1402

سلام خانوم دکتر من خوندم ولی من خیلی کم میارم تو زمینه تاب آوری کمکم کنید

محبوبه حاج حیدری 20 خرداد 1402

سلام وعرض ادب ممنون وسپاس از مقاله ی خو بتان فقط کاشکی کمی روان تر وعامیانه تر مینوشته اتید خیلی ادبی وکتابی است ممنون ومچکر که وقت گذاشتید 😍😍

فرزانه 19 خرداد 1402

جالب و مفید بود خدا قوت🌹

هادی زارعی 19 خرداد 1402

سلام
ممنون.

09013134229 19 خرداد 1402

ممنون برای مقاله عالی
یاد گرفتم که تاب آوری نه تنها به ما کمک می‌کند شرایط سختی را پشت سر بگذاریم، بلکه ما را قادر می‌سازد تا در طول مسیر رشد کرده و زندگی خود را بهتر از قبل بهبود دهیم به امید خدا

09013134229 19 خرداد 1402

ممنون از زحمات شما و برداشت من یعنی
مهارت تاب آوری و تحمل سختی به صورت ساده یعنی چقدر ظرفیت بازگشتن از وضعیت های دشوار را داریم و چقدر می توانیم خود را پس از بروز موقعیت های سخت، ترمیم کنیم. داشتن مهارت تاب آوری و تحمل سختی باعث می شود با موفقیت از رویدادهای ناگوار عبور کنیم. با داشتن این مهارت علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، می توانیم رشد کنیم.
ممنون برای مطالب عالی

فرشته 19 خرداد 1402

سلام من از دیروز با پیج شما آشنا شدم بواسطه گزارش شما از مکه پیج را دنبال کردم شاید خدا شما را سر راه من قرار داده که پاسخ خیلی از سوالهایم باشید مقاله را مطالعه کردم عالی بود

زهرا سوخت سرایی 19 خرداد 1402

سلام ودرود بر شما خانم آشتیانی عزیز وبزرگوار مقاله با ارزش وپر محتوا تون را خواندم وواقعا حقیقت محص است من اتفاقات وچالشهای زیادی را در طول زندگیم تجربه کردم و واقعا اگر تاب آوری نبود وامید به زندگی وآگاهی به عظمت پروردگار عالم من دوامی نداشتم والان در جایگاهی هستم که هنوز هم تاب آوری را در وجودم قوی تر می کنم وتازه دوروز هست که با پیج شما وکانال با ارزش شما آشنا شدم ومی دانم که این لطف خدای مهربان بوده که شما سر راهم قرار بگیرید ودلم را از نور و آگاهی لبریز کنید بانوی مهربون حجتون قبول موفق وپیروز وسر بلند باشی عزیزم

مائده سیف 19 خرداد 1402

سلام استاد عالی بود به نظر منم تاب آوری میتونه ارثی باشه و به شرایط کودکی هم بستگی داره من اینو دیدم ..خسته نباشید و التماس دعا از بیت الله😍❤️👌👌👌

زهرا 19 خرداد 1402

پر برکت باشید ❤️

ضیایی 19 خرداد 1402

مقاله ی بسیار‌ علمی و کاربردی با زبانی ساده و شیوا ،با تاب آوری در مشکلات راه حل عقلانی و درست رو میتونیم پیدا کنیم 🧏

ملیکا ابراهیمی 19 خرداد 1402

پشت کنکوری هستم و دیروز امتحان ترمیم سلامت و بهداشت داشتم، دقیقا برای مبحث تاب آوری هم سوال داشتیم و خب کلا چیزی ک من یاد گرفتم از این درس و همینطور مقاله تاب آوری شما این هستش که :به حفظ و تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس ما اضافه کرده و ما رو در مقابل مشکلات و چالش‌ های زندگی مقاوم میکنه و باعث میشه در حین مشکلات و موقعيت های استرس زا و چالش هایی ک هممون داریم نه تنها مبارزه کنیم و کم نیاریم بلکه بتونیم از تمامی موقعیت با صددرصد توانمون از دل اون مشکل ی سکوی پرتاب برای حفظ و رشد شخصیتمون استفاده کنیم
ک کنکور هم یکی از هموناست و قراره ک با تاب آوری این یک ماه باقی مانده رو هم به خوبی و خوشی طی کنم و رشد فردی و شخصیتی داشته باشم. 😉

زرگوشی 19 خرداد 1402

سلام خدمت شما خانم دکتر عزیز عالی بود ممنون و سپاسگزارم که وقت میزارید آرزوی موفقیت و سربلندی برای شما

زینب سخایی 18 خرداد 1402

سلام خانم دکتر
زیارتتون هم قبول
مقالتون خوب بود،من خودم بارهاوبارها بامشکلات زیادی روبه رو شدم درحدی که حس کردم دیگه زندگیم تمومه،
ولی خدا این توانو بهم داده که تو اون شرایط بازم شروع کنم بازم بجنگم بازم انرژی داشته باشم بازم صبوری کنم بازم…
چون تاب آوری همه ی اینها رو شامل میشه فکرکنم قدرت تاب آوریم خوبه…

الهام یاسمی 18 خرداد 1402

سلام خانم دکتر آشتیانی عزیز و مهربونم. بارها و بارها مقاله رو خوندم . سرشار از نکات کلیدی بود. خدا رو شاکرم برای وجود نازنینی مثل شما در زندگیم. سلامت و موفق باشید💚

کورش 18 خرداد 1402

عالی بود👏🏼

سوده نوروزی 18 خرداد 1402

مقاله عالی و بی نظیر بود ، همه ی ادم ها با کلی مشکلات ها و اتفاق های ناگوار مواجه میشن با توکل به خدا و همت خودشون میتونن مقابله کنن ، خود من همیشه تلاشم این بوده تحمل کنم و شکست نخورم

مطهره 18 خرداد 1402

سلام و احترام خدمت خانم دکتر آشتیانی عزیز 💓
سپاس فراوان از مقاله و مطالب عالی و مفیدتون و همچنین ما رو سهیم میکنید در سفر معنوی حج. خداوند حفظتون کنه . برقرار و پاینده باشید عزیزم ❤️

زهرا 18 خرداد 1402

عالی بود

عاطفه ابراهیمی 18 خرداد 1402

سلام وقت بخیر خیلی خوب معانی کلمات مختلف گفتید قبلا فکرمیکردم یکسری کلمات مفهوم مشترک دارند درمورد تاب آوری ولی با این مقاله متوجه تفاوت‌ها شدم

آراشید 18 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز،از روزی که لطف خدا شامل حالم شد و به طور اتفاقی با پیج شما آشنا شدم با پیگیری استوریهای مکه نمی دونین چقدر حال دلم خوب میشه امیدوارم حجتون مورد قبول درگاه حق قرار گیرد .با سن حدود شصت سال ، سه سال پیش همس م خیانت کرد و از خونه رفت در طی این مدت من هیچ اقدامی نکرده حتی سعی کردم با ایشون رودرو هم نشم ولی هر روز حالم بدتر میشه و بهیچ عنوان نتونستم با این مسئله کنار بیام و بپذیرم .هنوز این مسئله برام غیر قابل هضم و تو شوک بسر می برم.

امیر حسین فرهنگ 18 خرداد 1402

خیلی قابل استفاده بود♥️
بی نهایت از شما ممنونم استادجان

09130886368 18 خرداد 1402

خیلی عالی و تاثیر گذار بود ممنون از مقاله خوبتون.

رویا 18 خرداد 1402

سلام و عرض ادب ،و قبولی طاعات و عبادات شما خانم دکتر عزیز🥀
ممنون و سپاسگذارم از اینکه ما رو در این سفر معنوی و روحانی همراه کردید و لحظه هات شیرین و ناب رو با ما به اشتراک گذاشتید.
و سپاسگذارم بابت این مقاله ی پر محتوای شما
و اقعا آموزش دیدن و داشتن مهارت و یادگیری در زندگی امروز نقش اساسی و مهمی دارد .ایکاش در آموزش و پرورش یه مبحثی برای این موضوع گنجانده میشد ،و بچه ها از پایه آموزش می دیدند .
پایدار و مانا باشید .
در سرزمین وحی ما رو هم دعا کنید.💚💚💚

زهرا ذاکری 18 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز من تازه با پبج شما آشنا شدم و خدا لطف کرد که استوریهای،شمارا نگاه کنم و لذت ببرم من تا کنون در زندگی با مشکلات زیادی روبرو شدم ولی هیچ وقت از دید تاب واری ومفهوم این موضوع به اون نگاه نکرده بودم ممنون از لطفتون خیلی مفید واموزنده بود🙏💚💚💚

ابوالفضل دربندی 18 خرداد 1402

خیلی عالی من تازه با پیچ آشنا شدم
ممنون میشم کمک کنید
زیارت قبول دعام کنید ممنون

تکتم مقدم 18 خرداد 1402

بسیار مفید بود

سمانه 18 خرداد 1402

بسیار عالی و هوشمندانه. همه. مهارت زندگی. ممنونم

محدثه آزادی 18 خرداد 1402

بسیار مطالب عالی واموزنده بود مطالبی که شاید این مساله تاب اوری یک مساله مهم در زندگی باشه ویک پوئن مثبت از رفتار ماادمها که نمیدونسیم و باخوندن این مقاله اگاه شدیم ممنون از انرژی و حرفای مثبتتون در جهت رشد انسانهایی که در تلاشند تا باافکار مثبت زندگیشان را رو به خوشبختی هدایت کنند ممنونم از شما خانوم دکتر عزیز حجتان قبول پروردگار مان🙏 التماس دعا❤️

سیده فاطمه رضازاده 18 خرداد 1402

سلام حج تان قبول،،تاب آوری در زندگی من هم کمرنگ بود اما با تمامی مشکلاتی که برای من رخ داده بود اونقدر تاب آوردم وتحمل کردم وجنگیدم ….والان فهمیدم این مرحله از زندگیم در برابر مشکلات تاب آوری بوده،،خدا رو شکر

زینب جلالیان 18 خرداد 1402

مقاله بسیار عالی بود، با خواندن این مقاله خیلی از زوایای شخصیتی خودم برام روشن شد.

مصطفی م 18 خرداد 1402

باسلام زیارتتون قبول باشه ان شاالله البته ببخشینداوااا اگه یوخته رنگ و لعابی مادیشو کم کنید و روحی معنویشو بیشتر کنید بیترس ….. مقاله تونم خوندم و بله صحبتاتون خیلی قشنگس و کاربردی منم تو حیطه ی کاری خیلی دلم میخاد کاری قرآنیمو ارتقا و بدم و بیترش کنم اما یه ذره مشکلی مالی داریم شوما که گفتیدما مرکز نیکوکاریم داریم خب بسم الله فقط همیش حرف و حدیث و راه کار که فایده ندارد که، یوختم همت و کمکم می باس باشد. کار به عمل برآید به سخندانی نیس که …. حالا اگه فقط شعاری نیستید و اهل عملم هستین، بسم الله واسه ی کاری معنوی و قرآنی یوخته قدمی مالی وردارید اندازه نصفی هزینه سفری حجتون …..مدارک و اسنادموثقم موجودس ….. حالا این همیتی شوماوا و احسان وسخاوتی شوما …..

فائزه حسنوند 18 خرداد 1402

دکتر جان اگر براتون ممکنه میشه در مورد تاب آوری ذهنی، اجتماعی، عاطفی و هیجانی بیشتر بنویسید
مطالبی که گفتین جالب بود، دوست دارم بیشتر بدونم در این مورد
و اگر راهکاری دارید برای هر کدوم از انواع تاب آوری ها اون راهکار رو هم بیان کنید، مچکرررر

فائزه حسنوند 18 خرداد 1402

سلام دکتر جان، مچکر م بابت نشر آگاهی و به اشتراک گذاری این مطالب مهم و کاربردی

فاطمه رنجبر 18 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیز
خیلی ممنون از تلاش های ارزشمند شما 😍بسیار مفید و عالی خسته نباشید مارو از دعای خیرتون بی بهتره نگذارید

نگین 18 خرداد 1402

ممنون خانم دکتر جان چقدر دقیق و شفاف توضیح دادید.

Afsaneh 18 خرداد 1402

ممنون از لطفتون و وقتی ک در اختیارما میگذارید

Afsaneh 18 خرداد 1402

عالی و شفاف توضیح دادین 💚💚💚💚💚💚💚

Afsaneh 18 خرداد 1402

💚💚💚💚💚💚💚خیلی عالی بود.ممنون از لطفتون و وقتی ک برای ما گذاشتید …💚💚💚💚💚💚💚🥰🥰🥰🥰🥰

مريم آقائي 18 خرداد 1402

با سلام و عرض ادب و احترام
سپاس فراوان بابت مطلب خوبتون. مممنون ميشم منبع رو ذكر كنيد و اينكه راه كار ارائه كنيد اين كار باعث ميشه كاربردي تر باشه مطلب مثلا راه كارهاي تاب آور ي هيجاني و ساير حوزه هاي مطرح شده رو ذكر كنيد. به عنوان مثال پاسخ گويي به اين چنين سوالاتي ميتونه مقاله رو پر بار كنه: من چه كارهايي انجام بديم تاب آوري هيجانيم بالا ميره؟

مریم 18 خرداد 1402

خیلی جالب و کاملا شفاف بود مطالب . به خصوص برای من که توی پروسه بعد از جدایی هستم و با کلی سوال . خیلی عالی تاب آوری و سازگاری و سرسختی و انعطاف پذیری و پشتکار معنا و تعریف شده بود که با هر مطلبی یه مثالی از زندگیم یادم میومد . خیلی مفید بود . مرسی که باعث رشد و آگاهی ما شدید 💚

کیمیا بومری 18 خرداد 1402

واااای چقد خوب بود من خیلی ضعیفم در برابر مشکلات که بهم کمک میکنم با اجازه کدی برداشتم

شیخی 18 خرداد 1402

تشکر از استاد آشتیانی عزیز بابت مقاله آموزنده تاب آوری
استاد با عنایت به این مطالب درجه تاب آوری من خیلی پایین است لطفا برای بالابردن تاب آوری کمکم کنید.🙏🙏🙏

سمیه 18 خرداد 1402

خیلی عالی بود..

Mahtab 18 خرداد 1402

مفید و عالی بود. ممنون از شما

مانا 18 خرداد 1402

با سلام و سپاس از دکتر آشتیانی عزیزم.
بسیار سپاسگزارم که به طور واضح و قابل فهم تاب آوری را توضیح داده اید.
بی صبرانه منتظر ادامه مطلب درباره (چگونه مهارت تاب آوری را در خود پرورش بدهیم )هستم.
با سپاس

شیوا👸 18 خرداد 1402

خیلی مقاله جامع و عالی بود.چقدر ازقسمت تفاوت تاب اوری با بقیه موارد لذت بردم و اگاه تر‌شدم.چون گاها فکرمیکردم یکی هستن.وممنون اززحماتتون برای اگاهی مردم ایران🙏🌹

مریم بابایی 18 خرداد 1402

بسیار عالی -دقیقا در زمان مشکلات نباید اعتماد به نفس خود را کاهش بدیم باید درواقع مهارت تاب آوری و آگاهی در زمینه را کسب کنیم و در نهایت قطعا بعد از طوفان زندگی ما هیچ شباهتی به گذشته نداریم پس چه بسا آگاهانه این مسیرو با توجه به هدف خود ادامه دهیم.

آزاده آرامی 18 خرداد 1402

بسیار مفید وارزتده

فاطمه سادات حبیبی 18 خرداد 1402

مطلب جدید وخوبی بود ولی میخواستم بپرسم آیا تاب آوری خوبه یا نه؟

نسترن حاجی وندی 18 خرداد 1402

با خوندن این مقاله هرچند شاید الان تاثیرش رو متگستقبم نبینم اما باعث آگاهی ذهنیم شد و مطمئنم اثر بخش خواهد بود و باعث میشه ذهنم بازتر بشه و کنترل درونی بیشتری روی خودم در برای هیجانات داشته باشم.. چون من یه شهریوری به شدت احساسی هستم ک هرچیزی رو اول با احساساتم می‌سنجم و و پیش میبرم و واکنش نشون میدم و ب شدت تحت تاثیر احساساتم قرار میگیرم. انشالله و امیدوارم ب برکت این مقاله زیبا و تاثیر گذار شما.. با عث رشد و ذهنی و فکری بنده و تاب آوری ام بشه.. ومتشکر از لطف شما خانم دکتر پریسا آشتیانی التماس دعا ویژه در خانه خدا 🙏🙏🙏🙏

مینا 18 خرداد 1402

خیلی خوب بود سعی میکنم حتما از این مقاله روی خودم استفاده کنم

مهسا 18 خرداد 1402

به نظر من کسایی که با یک بیماری مادرزادی دنیا میان ، تاب آوری نسبتا بالاتری در مقایسه با سایر آدم ها دارند ، احساس می کنم چنین افرادی از ابتدا یک هیچ از بقیه عقب تر هستند ، و برای ادامه زندگی حتما به چنین مهارتهایی نیاز دارند.

آسیه صفرزاده 18 خرداد 1402

با سلام مقاله پر محتوا و عالی بود باید تونست درک کرد و عمل بهش
ممنون از شما خانم دکتر عزیز

پریوش 18 خرداد 1402

مقاله عالی بود همیشه سعی میکنم با امید به خدا تو شرایط سخت بعد از اینکه غم تمام وجودم رو فرا گرفت و از اون مرحله رد شدم بدونم که همیشه رد پای خدا هست

Asmamazraeh 18 خرداد 1402

مثله همیشه عالی بود یه دنیا تشکر

آزاده رمضانی 18 خرداد 1402

مطالب خیلی عالی و مفید بود 🌹
انشالله همیشه موفق باشید💜💜

مریم نوشی 18 خرداد 1402

من قبلا هم این مقاله رو خوندم .مطالبش درعین سادگی بسیار عالی وکاربردیه .امیدوارم بتونم باتمرین روی افکار ذهنی خودم آدم تاب آور ومقاومی بشم

زینب 18 خرداد 1402

سلام قبول باشه خیلی التماس دعاااا
عالی بود واقعا ممنونم عزیزم خدا بهت عزت روز افزون بده

سمیرا 18 خرداد 1402

خداوند اگر بهت دردی میده مطمن باشید قوی بودن تو رو هم دیده که میتونی ازپسش بربیای و ازش عبور کنی پس قوی باش( این جمله منو در تاب آوری خیلی امیدواری داده

زهرا فاتحی پناه 18 خرداد 1402

سلام
چقد عالی به همه نکات تاب آوری اشاره کردید بنظر من انسانها درصورتی‌که صبوری رو در وجودشون تقویت کنن تمام این نکات مهم رو انجام میدن ودرخودشون ضعفهاشون رو برطرف میکنن خیلی بهره بردم از مقاله سرشار از انرژی تون

الهام شفیعیان 18 خرداد 1402

این مقاله بسیار پر محتوا و کامل وجامع وتاثیرگذار بود ممنون از زحمات شما

سارا 18 خرداد 1402

مثل همیشه عالی استفاده کردیم

مه لقا غفوری 18 خرداد 1402

با عرض سلام
عالی بود استفاده کردم چقدر زیبا و قابل فهم بود مطالبتون خدا قوت 🌹 چقدر محبث شیرین و جالبی بیان کرده بودین دوست دارم هزار بار دیگه هم بخونم وهر بار که میخونم احساس میکنم مطلبهای بیشتری یاد میگیرم ممنونم 🌺

آیلار عباسزاد 18 خرداد 1402

قوی خواهم بود وبرای رسیدن به تعالی واهداف خوب وبزرگ قدم ها پیوسته ومحکم خواهم براشت💪💪💪

سکينه 18 خرداد 1402

بهترین هستین التماس دعا

آیلار عباس زاده 18 خرداد 1402

قوی خواهم بود وبرای رسیدن به تعالی واهداف خوب وبزرگ قدم ها پیوسته ومحکم خواهم براشت💪💪💪

ابوالحسنی 18 خرداد 1402

مثل همیشه پرقدرت و جامع
سپاس

ندا 18 خرداد 1402

عالی بودسپاس فراوان

فاطمه خاکی 18 خرداد 1402

ممنونم ازاینکه خیلی کامل تاب آوری رو از دیدگاهها ی مختلف بررسی کردید. همچنین ازاینکه تفاوتش با بقیه مباحث خیلی رسا توضبح دادین ممنونم. من همیشه تاب آوری اینجور تصور میکزدم یعنی هرچیزی حتی به ضررت باشه تحمل کنی. اما بااین مطالب عالی کامل متوجه شدم. سپاس بیکران

مریم 18 خرداد 1402

سلام
حال روحی من اصلن خوب نیست ….
خودخوری میکنم…
چون هم صحبت خوبی در مواجه با مشکلات مشترکمان ندارم…
و این مسأله ک دیگران از مشکل من باخبر شوند و دلسوزم باشند بسیار رنج میبرم و متاسفانه اکنون در این برهه قرار دارم ….. اصلن دوست ندارم در این شهر باشم…

افشین ۴۲۲۳ 18 خرداد 1402

زندگی انسان‌ها بالا پایین دارد دنیا ی روز به کام هس ی روز سره ناسازگاری دارد معلوم‌نیست فردا چه خواهد شد ولی باید بدانیم که مشکلات در زندگی همه وجود دارد ‌هیچ قدرت پیشگوی وجود نداردتا مارو مطلع کند پس خودمان باید قدرت ایستادگی یا تاب آوری را در آنها داشته یاشیم تا بتونیم شرایط استرس زا را تاب بیاوریم. بنظرم

تقی آبادی 18 خرداد 1402

سلام بسیار مفید بود خانم آشتیانی من در کنترل هیجانات و احساسات و بروز اونا مشکل داشتم بهم کمک کرد. خداوند همراه شما❤

بهنوش 18 خرداد 1402

بسيار عالي و مفيد

فاطمه مقدم 18 خرداد 1402

تا قبل از خواندن این مقاله فکر میکردم قدرت تاب آوری بالایی دارم، ولی الان فهمیدم تا این لحظه سازگاری در من وجود داشته،نع تاب آوری…کامل و جامع و دقیق و تاثیر گذار بود.سپاس🙏

زهره قاسمی 18 خرداد 1402

بسیار عالی بود واستفاده کردم وبه نظرم تاب آوری از چند بعد بهش پرداخته بودید بسیار هم جامع وکامل
بااینکه بنده روانشناس هستم ولی بسیار از این مقاله استفاده کردم
سپاسگزارم

فاطمه 18 خرداد 1402

تازه فهمیدم چقد جای مختلف زندگی تاب آوری داشتم اما نمیدونستم چه حسن خوبی هست

سمیرا سیدمسگری 18 خرداد 1402

سلام خدمت خانم دکتر عزیز وهمراهان گرامی.مقاله رو‌مطالعه کردم مثلا در مورد از دست دادن برادرم که در اثر سانحه فوت شدن.واقعا تجربه سختی بود ولی ما باید بتونیم با شرایط سخت زندگی کنار بیایم ‌وبدونیم در این زمان حتما باید سلامت روانی‌مون رو حفظ کنیم.از این مقاله اینجور برداشت کردم که تاب آوری شخص را توانمند میکنه که در برابر مشکلات آسیب نبینیم بلکه از این شرایط در جهت رشد شخصیتیمون‌استفاده بکنیم.زندگی سرازیری ‌وسربالایی زیادی داره.ما باید خودمون به خودمون کمک‌کنیم‌که در همه مشکلات روحیه بالایی داشته باشیم ‌و تمریناتی در این مورد انجام بدیم تا صدمه بهمون وارد نشه.ممنون از شما وتیم قوی وپرانرژیتون.التماس دعا

الهام عبداللهی 18 خرداد 1402

مطالب عالی بودن بخصوص برای من که تاب آوری کمی دارم

الهام عبداللهی 18 خرداد 1402

سلام عالی بود

مینا 18 خرداد 1402

خانم دکتر عزیز سلام
حج تان مقبول التماس دعا 🙏 از خداوند می خواهم بهترین ها را برایتان رقم بزند ممنون از مقاله خوبتان ♥️ هر چند خیلی از مطالب ها را بارها شنیدیم اما بعضی ها مثل غذا می مانند که شما با یادآوری آن روح ما را تغذیه می کنید . ممنون که هستید

سلره رنجبر 18 خرداد 1402

من فکر میکنم جوان تر که بودم مهارت خیلی بیشتری برای تاب اوری و راه حل جدید داشتم با کمی فکر کردن به خونه دوستم میرفتم یا خرید ویا شاید به تمیز کردن خونه رسیدگی میکردم و اصلا اجازه نمیدادم فکرم دزگیر مسائلی بشه که حالمو بد میکرد
البته تو دورانی که سری نیائلی تو‌کسور پیش اومد ترجیح دادم اخبار بد رو دنبال نکنم و خر شبکه اجتماعی بود که انرژی عجیب بهم‌ میداد رو حذف میکردم و سهیم بر این بود حال خودم و اطرافیانم رو کمی با بگو بخند بهتر کنم

khlma252@gmail.com 18 خرداد 1402

عالی

آرزومراداوغلی 18 خرداد 1402

سلام وخداقوت استادعزیزم مطالبی که درموردمهارت تاب آوری گفتین بسیاربسیار کامل وواضح هستش من خودم به شخصه ازوقتی باشما آشناشدم تاب اورتروحتی صبورترشدم تا حدی که توزندگیم اجتماع کار روابط عشق‌و….بسیارتاثیرداشته وهمچنان خودموتقویت میکنم تابتونم باچالشهای زندگی عقلانی پیش برم ممنون ازشماوازتیم آرامشیاردرپناه خدا🌻💚🙏🏻

مهسا 18 خرداد 1402

عالی بود واقعن بهبود مهارت تاب آوری نقش مهمی در روند و تغییر واکنش ما در مواجه با شرایط گوناگون زندگیمان داره

گلی 18 خرداد 1402

عالی مطلبتون ،خیلی شفاف توضیح دادید ،ممنون خانم دکتر

Zahra 18 خرداد 1402

بسیار عالی وآموزنده وباعث میشه بادقت به این موضوع فکر کنیم ودنبال کسب این مهارت بریم

فاطمه‌ کریمی 17 خرداد 1402

عالی بود ممنون از شما 🙏❤️

مریم نوریان 17 خرداد 1402

ظرفیت و تحمل خودم را بسنجم و بتونم درمقابله با سختیا طوری تاب بیارم که برام تحمل کردنی باشه. ممنون از مطالب عالیتون.. شما درجه یک هستید🌺👌

مریم نوریان 17 خرداد 1402

ظرفیت و تحمل خودم را بسنجم و بتونم درمقابله با سختیا طوری تاب بیارم که برام تحمل کردنی باشه.

مجید 17 خرداد 1402

سلام
با اینکه مقاله رو کامل نخوندم با خواندن همون مقدار کم از مقاله جذاب به نظر میرسه ،خواندنش خالی از لطف نیست

مریم 17 خرداد 1402

چقدر عالی توضیح داده بودید استاد با خوندن این مقاله فهمیدم که من بیشتر سازگارم تا تاب اور
با شناخت ویژگیهای تاب آوری سعی میکنم کمک بزرگی به خود مقدسم کنم
ممنونم بابت آگاهی که به ما میدهید🌹🌹🌹

زهرارحمانی 17 خرداد 1402

خانم دکترنازنینم مثل همیشه خیلی عالی وبه موقع بودش مقاله تون چون من الان تواون رودخونه ی پرچالش وسخت زندگیم دارم دستوپامیزنموسیاهترین روزامودارم طی میکنم وسعی میک نم که دووم بیارموخودموزندگیموازاین گرداب نجات بدم باکمک حرفاتون وواقعاخیلی شرایط سختیودارم میگذرونم واللن به اون رشدسانحه که فرمودیدبعدکلی دررورنج رسیدم یواش یواش دادم خودموپیدامیکنم ولی توروخداالان که حج تشریف داریدحتمادعام کنین چون خیلی نیازدارم به انرژی ودعای پاکتون وبه معجزه ی خدای مهربون توزندگیم ایمان دارم

ناهید هاشمخانی 17 خرداد 1402

سپاس

بهار دارابی 17 خرداد 1402

عالی و بی نظیر همشونو نکته برداری کردم

هانیه شاکری 17 خرداد 1402

استاد عزیز مثل همیشه عالی دست مریزاد چقدر نکته وجود داشت چیزی که اسم جالب بود اینکه اتفاقات تلخ وشیرین همش تجربه میشه وقدرت تحمل انسان رو بالا میبره اگر نکاتی رو که گفتین رعایت کنیم صدرصد باعث رشد تو زندگی فردی و اجتماعی میشه

بهار دارابی 17 خرداد 1402

اموزشاتون حرف نداره دقیق و تخصصی ✌💚

صادق صفری تبار 17 خرداد 1402

سلام
تاب آوری همان کنار آمدن وپیدا کردن راه حل است
نام ویاد خدا آرام بخشه

بهار دارابی 17 خرداد 1402

چ قدر خوبع بودن شما ک بدون قیدوشرط آموزش میدین💚💚

بهار دارابی 17 خرداد 1402

تک تک جملات و حرفاتون و خوندم عالی بود

هستی 17 خرداد 1402

سلام عزیزم.من در زندگی مشکلات زیادی دارم.بزرگترین انها مشکل مسکن هست که هر ساله برای من تکرار می شود.خیلی سعی میکنم با این مشکل کنار بیام باز هم نمی توانم و واقعا یه گونه ای کم میارم .چون کسی رو ندارم که بتونم باهاش درباره مشکلم حرف بزنم.و اینکه درباره ان ازش کمک بگیرم.بطور کلی تنهام و غیر از خدا کسی رو ندارم.کاش راهی وجود داشت که من هرسال برای این مشکلم تمام انرژی خودم رو از دست ندم

ناشناس 17 خرداد 1402

بسیار عالی و آموزنده بود
من حس میکنم تاب آوری عاطفیم خیلی ضعیف هست
چون بعد از ده سال که با همسرم هستم هنوزم وقتی حرفی بزنه که ناراحت بشم خیلی زود گریم میگیره و این گریه کردن هم همسرمو خیلی اذیت و ناراحت میکنه به طوری که تا ساعت ها میره تو خودش و غمگین میشه
و هم خودم خیلی اذیت میشم که گاهی حتی در اجتماع و بیرون از خونه با یک جمله ی کوچیک زود بغض میکنم و اشک تو چشام جمع میشه🥲
اما از نظر تاب اوری فیزیکی و اجتماعی و ذهنی خوبم و با خوندن این مقاله هم حتما سعی در بهتر بودن خودم خواهم کرد
ممنون از مقاله ی عالی تون🌹❤️

مریم 17 خرداد 1402

خانم اشتیانی عزیزم ممنون از اینهمه اگاهی که دراختیارمون میزارید.در حال .تاب اوری در زمان سختی در زندگیم هستم.از دست دادن همسر در اثر تصادف و هزار ترس دیگر واقعا زمان بر است و پر از فراز و نشیب

مهین گودرزی 17 خرداد 1402

سلام خانم دکتر عزیزم من‌نمیدونم‌ واصلا شمارو نمیشناسم فقط چند روزیس که خداشمارو سرراه من قرارداده وگفته ببین مهین خانم پاشو وخودتو جمع کن واین خانم دکتر مهربون وجذاب وخوشرو که البته حرفاش دلنشین وتاعمق وجودت روپرمیکنه و الگوی معنویت قراربده وتواین آشنایی واقعا به این تاب آوری احتیاج شدید پیداکردم وبه این مقاله شیرین شما واقعا نیازداشتم الحق که خدابا من است خدایاشکرت وازتوباتوی مقتدر ایران زمینم سپاسگزارم
پروردگارم متاسفم لطفامن کوته فکروببخش و بهش لیاقت دوباره بده دوستت دارم وسپاسگزارم
یکعدد بانوی خوزستانی ایرانی ارادتمندشما😘🙏🏻

زهرا 17 خرداد 1402

مثل همیشه جامع و کامل هست صحبتاتون عاشقتونم😍🥰

مریم بافرانی 17 خرداد 1402

بسیار سپاسگزارم برای این حجم از اگاهی که در اختیارمون قرار میدید خانم اشتیانی عزیزم.

بهار دارابی 17 خرداد 1402

مطالب بسیار اموزنده و عالی

رضائی 17 خرداد 1402

مفید وعالی بود

ریحانه کوهستانی 17 خرداد 1402

مطلب خیلی مفیدی بود یک دنیا تشکر🌻🌱

مهشید 17 خرداد 1402

خدا قوت خیلی عالی و رسا بود و من خیلی از مطالب را در وجود خودم جست و جو کردم به امید موفقیت های روز افزونتون خانم دکتر مهربون

حکیمه شاه سنایی 17 خرداد 1402

بسیار جامع و کامل و کاربردی

نیلوفرافشار 17 خرداد 1402

مشاوره هاتون عالیه بی نظیرررررر💚💚💚💚

نیلوفرافشار 17 خرداد 1402

چقدر خوبه ک با آگاهی ک ب ما میدین میتونیم درست مدیریت کنیم 💚

نیلوفر افشار 17 خرداد 1402

بی نظیرید ممنون ک این همه راهکارو بی قید و شرط یادمون میدین 💚💚

نیلوفر افشار 17 خرداد 1402

بهترین و کامل ترین سخن عالی بود حرفهاتون بی نظیره راهکار هاتون عالیه فوق العادست ممنون ازتون 💚💚💚💚💚💚

فاطمه احمدی 17 خرداد 1402

خانم دکتر چرا انقدر کلام شما تاثیر گذار و آرامش بخش و موثره؟
اجرتون با اقا اباعبدالله💚

زینب 17 خرداد 1402

قربونتون برم پریسا جون..نمیدونم کجا،چه کار خوبی کردم که خدا آشنایی با شما رو رزق من کرد..
کلی حالم خوب شده چند روزی که پیجتونو پیدا کردم
کلی لذت میبرم و استفاده میکنم از مطالب مفید کانال و سایت❤

الهام یاسمی 17 خرداد 1402

بخاطر شرایط بد و ناخواسته ای که اتفاق افتاده بود حال روحی خیلی بدی داشتم با خوندن این مطالب و این مقاله به آرامش عجیبی رسیدم و الآن خیلی بهتر میتونم تصمیم بگیرم و این بحران رو رد کنم 💚

خانم منصورزاده 17 خرداد 1402

مقالات علمی و روانشناسی کمک شایانی به پیشبرد افراد در عرصه های زندگی می‌کند و اینکه فرد مقاله نویس وقتی کلامی را از دل گفته و عملا در زندگی بکار برده تاثیر آن دو چندان می‌شود…در پناه حق تعالی مستدام باشید ♥️⚘

بتول ملک نژاد 17 خرداد 1402

این مقاله خیلی بمن کمک کرد.تادربرابرتضادی که برام پیش اومد.بیشتربخودم فرصت اشتباه روبدم وکمترخودم روشماتت کنم.عالی بود.اگه مطالعه بشه خیلی کمک کننده س

لیلا 17 خرداد 1402

سلام و عرض ادب
کل مطلب رو با دقت خوندم
دقیقا در مرحله رشد بعد از حادثه من قرار گرفتم
خواهرم در یک اتفاق در محل کارش دست راستش رو از دست داد با این که من همین الان بعد از دو سال نیم هنوز از این موضوع عمیقااااا ناراحتم ولی جوری من متحول کرد که حد نداره
دیگه خیلی سخت و دیر از کسی رنجیده میشم
آدمای اطراف رو به راحتی در مقابل اشتبااات میبخشم
در کل یه قوی بودن خاص پیدا کردم که ناراحت نمیشم زیاد کسی نمیتونه حالمو بالا پایین کنه آستانه صبر و تحملم خیلی بالا رفته

محدثه خلیلی 17 خرداد 1402

بسیار عالی

محدثه خلیلی 17 خرداد 1402

👏👏👏💚💚💚

خانم منصورزاده 17 خرداد 1402

سلام روزتان پر از مهربانی خدا
مقاله ی بسیار پر مفهوم و کاربردی بود توفیقاتتون روز افزون همیشه سالم و پایدار باشید ⚘♥️

Sanafeyzi 17 خرداد 1402

عالی بود واقعا تمامی مهارت های توسعه فردی شما و انتقال عشق و آگاهی از طریق شما حال خوب کنه متشکرم بابت حضورت و تمام خلقی که در جهت آگاهی به ما ارائه میدید در پناه نور و عشق لایتناهی خداوند باشید سعادتمندی رو هر لحظه احساس کنی 🌱🌻🙏

پریسا رضایی 17 خرداد 1402

سلام مقاله واقعا نکات آموزنده بالایی داشت برای من خیلی ممنون از شما 🙏🏻🌹

Shirin 17 خرداد 1402

مثل همیشه عالی خانم دکتر عزیز … بنده هم متاسفانه خیلی میزان تاب اوریم در برابر مشکلات کم هست زود ناامید میشم و حال بد و انرژی بد میاد سراغم اما تمام تلاشم رو میکنم با نوشته های مقاله شما کمی رو خودم کار کنم …

فاطمه 17 خرداد 1402

سلام خانم دکتر
من متوجه شدم که تاب آوری یجور صبر هوشمندانه در برابر مسائل و تلاش در حل یا کنار گذاشتن اون مسئله بر اساس توانایی های خود و کمک عزیزان مون هست. چقد پر مفهوم بوده این مقاله. من خودم از اون دسته آدمایی هستم که درمورد مشکلاتم با کسی حرف نمیزنم و همش خودمو موظف میدونم که حل شون کنم. و همیشه هم فک میکردم به این میگن صبر یا تحمل. یه روزایی واقعا حس ناامیدی و افسردگی خفم میکرد.
ممنونم ازتون بی نظیر بود♥️

زهرا شیری نژاد 17 خرداد 1402

سلام این مقاله با شرایط کنونی زندگی ما یکسان یعنی مجموعه ای از توضیحات و راهکاری وجود ندارد یعنی وقتی مقاله خونده میشه ذهن باشرایط موجود مطابقت میده وقتی به راهکار فکر می‌کنی راهکار خاصی وجود ندارد واز جایی که ناممکن هرگز وجود نداره پس بهتر بود راهکار جالبی در مقاله وجود داشته باشه که برای تمام شرایط مختلف جوابگو باشه البته ببخشید اینقدر رک صحبت میکنم
من خودم تمام این موضات رو هر روز تو ذهنم تحلیل میکنم چون طبیعتاً زندگی رو باید تاب آورد ولی تنها چیزی که هر روز منو به جلو هل میده همین مغز وفکرم هست چون فکر میکنم تنها فکر که می‌تونه ادامه بده حتی احساسات هم ادمو گمراه می‌کنه
وفکر میکنم تنها راه پرورش مغز هست اونم نه با هر چیزی هر تجربه هر فکری نمی‌خوام مذهبی صحبت کنم که در موردش جبهه گرفته بشه اما یقین دارم ودارم میبینم که تنها با اتکا به کتاب های مثل نهج‌البلاغه وقران هست که میتونم ادامه بدم مثل همون لحظه‌ای که تو کعبه بودین ودرو بخاطر نماز بسته بودن ویکدفعه در باز بود واومدین تو صحن نزدیک خانه خدا برای من خیلی اتفاق افتاده ویقین دارم اگر تفکرم ایزوله نبود از جامعه ای که الان درست شده هیچوقت نمی‌تونستم تاب بیا رم خیلی دوست دارم بیشتر با شما هم صحبت بشم ولی ممکنه مطلب زیاد بشه و تمایل به خواندنش کم بشه پس مزاحم نمیشم التماس دعا

عفت دژجوی 17 خرداد 1402

بسیار عالی بود به نظرم تاب آوری هنر است واگر بلد نیستیم باید آموزش ببینیم🙏 سلامت شاد وپاینده باشید🌹

مهدیه اصغریان 17 خرداد 1402

ممنونم از مقاله مفیدتون که در اختیار ما قرار دادید

نیشتمان ابسالان 17 خرداد 1402

شما عالی هستید خانم دکتر جان من دو سال که پیج شمارو دارم همیشه سربلند و موفق دنیا و قیامت باشید
من خودم به شخصه پارسال تو اوج غم و غصه و شکست بودم که با ۵ صبحی هایی شما آرام میشدم و تونستم تاب آوری امو بالا ببرم نه انعطاف پذیر باشم خیلی دوستون دارم
حج اتون قبول حق تعالی خیلی دعامون کنید

رویا 17 خرداد 1402

سلام من اصلا متوجه مغهوم دقیقش نشدم،،وبه نظرم ارثی هست من خودم درمواجهه با بیماریهای فرزندم ازهم میپاشم ونمیتونم کنترل کنم بهم میریزم تهوع میگیرم ازاضطراب شدید

ام البنین نقیزاده 17 خرداد 1402

به نظر من تاب آوری تا حد قابل توجهی میشه با معنویت درگیرش کرد ب طوری که هر چه ما انسان معنوی تری باشیم عموما و غالبا ایمان بیشتری دارین و تحمل ما نسبت ب مسائل و مشکلات بیشتر و بالا تر میرود

دریا 17 خرداد 1402

دقیقااهمین طوریکه میفرمایید باید کنترل ذهن وآگاهی داشته باشیم وباتلاش وخواستن میتونیم کنترل کنیم وهر کاری که بخواهیم باصبروآرامش انجام دهیم🙏🙏🙏💚💚💚🌹🌹🌹

دریا 17 خرداد 1402

ممنون ولی نهایت سپاسگزارم از مقاله بینظیرتون متشکرم استادقشنگم🙏🙏🙏💚💚💚💜💜💜💚💚

دریا 17 خرداد 1402

دقیقااهمین طوریکه میفرمایید باید کنترل ذهن وآگاهی داشته باشیم وباتلاش وخواستن میتونیم کنترل کنیم چه کاری که بخواهیم صبروآرامش انجام دهیم🙏🙏🙏💚💚💚🌹🌹🌹

هنگامه غنی 17 خرداد 1402

وقتی عزیزی مثل مادر از دست میدهید یه خله هست زندگی با تمام زیبایهاش یه چیز کم داره

saeideh 17 خرداد 1402

سلام عالی بود ممنون

سمانه 17 خرداد 1402

سلام ممنون از مقاله تون
کاش توی مدرسه این مسائل مهمو آموزش میدادن بهمون چون این مهارت‌ها لازمه زندگی هست .

زهرا قرایی 17 خرداد 1402

سلام موضوع تاب اوری بحث خوبیه به نظر من در بحث تاب اوری از مشکلات باید فرصت بسازی تا غلبه کنی بر مشکلات بدین معنی که هنگام مواجهه با گرفتاری یا هر گونه مشکلی که ناخواسته وارد زندگی میشه اون لحظه ای که واقعا درمانده میشی باید فکر کنی تصمیم آنی نگیری فرصتی به خودت بدی تا بتونی تصمیم درست بگیری حالا شاید نتیجه اون تصمیم خیلی موافق شما نباشه ولی درنهایت شما ر و صبور میکنه وبعدا متوجه میشی که با این تصمیمی که گرفتی و‌یا صبری که کردی چقدر به نتیجه رسیدی و احساس رضایت میکنی البته موضوع دیگری که در تاب اوری میتوان بیان کرد توکل به خداوند رو نباید فراموش کرد روی اوردن به معنویات و دعا کردن اینها خودش باعث میشه که انسان ظرفیتش بالا بره صبورتر بشه .
ممنون از مقاله خوبتون خیلی آموزنده است

امل کیاشی 17 خرداد 1402

بسیار عالی بود استاد من تا الان فکر میکردم تاب آوری و سازگاری هر دو به یک معنا هستند اما الان متوجه شدم که تاب آوری یک توانایی مقابله با مشکل هست

زهرا سادات موسوی 17 خرداد 1402

پیرو مقاله فوق تاب آوری یعنی اینکه بین همه درگیری و مشکلات و گرفتاری هایی که برای انسان پیش میآید تا چه حد بر او و زندگی اش تاثیر میگذارد و او چگونه از پس همه آنان بر میآید!
البته تاب آوری رابطه ی زیادی با محکم بودن و استقامت ذات افراد و فرد دارد چرا که با کمی تعقل و حفظ خونسردی به مقابله با مسائل و مشکلات میرود.

معصومه واعظ 17 خرداد 1402

عرض ادب و احترام خانم آشتیانی ارزشمند و بزرگوار ؛
موضوع مقاله فوق العاده بود درود به شما و تیم بی نظیرتون ،اینکه از چند منظر بررسی شد واقعا لذت بردم ، من به شخصه فکر میکردم تاب آوری ، سازگاری و سرسختی مشابه هم باشند اما تو این مقاله خیلی دقیق بررسی کردید تفاوت اینهارو و چقدر دیدگاهم نسبت بهشون عوض شد 👌
خداقوت میگم بهتون و همچنین به تیم بسیار عالیتون در پناه خداوند باشید

مهرنوش شجاعی 17 خرداد 1402

معنویت هم می‌تونه کمک کنه که تاب آوری بیشتری داشته باشیم من از وقتی با شما آشنا شدم و به خدا نزدیک تر شدم امیدم بیشتر شده و قوی تر شدم.بنظرم هر کس تو یه مقطع از زندگیش مجبور میشه بالاخره قوی بشه و با همه شرایط راهشو ادامه بده

سامره سیف الهی 17 خرداد 1402

با سلام برای من بسیار لذت بخش بود خواندن این مقاله ،واقعا مفید بود وبهشون احتیاج داشتم 🌷

Hamta 17 خرداد 1402

مثل همیشه مطالب عالی و فوق العاده آموزنده ممنون از زحماتتون 🙏🌹

Leili.moh 17 خرداد 1402

رب اإشرح لی صدری

امیر 17 خرداد 1402

سلام خانم دکتر ،ممنون از استوری های سفر حج که تو اینستاگرام دل مارو هم واقعا می برید اونجا، من با آیدی amiirnv72 دنبالتون میکنم،ممنون ازمقاله تون، من یکی خداروشکر هیچ کدوم از این راهکارارو نداشتم، و در اتفاقات تلخی که تو گذشته برام افتاده غرق شدم و پیله ای به وسعت یک عمر که زندگی کردم تا زمان حال به دورم پیچیدم و بیرون بیا هم نیستم، الآن وضعیتم خیلی خرابه و پول ندارم شغل مناسبی ندارم و مهمتر از اون شرایط روحی و روانی درستی ندارم که برم سرکار و پول دربیارم کلا زندگی رو رها کردم به دست منجی و امدادگر الهی سپردم😂😂 توروخدا راهنماییم کنید تا از این شرایط دربیام راستی زیارتتون هم قبول

معصومه اقبالی 17 خرداد 1402

خیلی عالی و با ظرافت تمام توضیح دادین ….ممنونم ازتون

مریم نجاتی 17 خرداد 1402

سلام و روز بخیر
عالی 👌🏽

فاطمه جعفری 17 خرداد 1402

ممنون از زحمات شما خانم دکتر، من متاسفانه احساس میکنم تاب آوری کمی دارم… خیلی تو مکه دعام کنید

ارسال نظر